|
|
|
|---|---|
|
Hej. läste ju det här på ett ställe. Om du som jag har en M20-motor av årsmodell 84-89 i din bil föreslår jag att du kollar vilken typ av topplocksbultar du har, torx- eller sexkantsbultar. Om du har den gamla typen (sexkant) är det hög tid att byta till de nya torxbultarna. jag läste änen någonstans att det gällde 520 samt 525 motorerna.. fråga 1: hur vet jag om jag har en M20 motor??? fråga 2: gäller detta även på 535:an | |
|
M20-motorn är 'lilla sexan' med två ventiler per cylinder och remdriven kamaxel. Fanns som 2.0/2.3/2.5-liters, samt den i Sverige icke saluförda 2.7-liters ETA-versionen (lågvarvig och 'lågfriktion' 125-hästare). Maskinen fanns i 3-serien E21 och E30, och i 5-serien E12 (520/6), E28 (520i) samt E34 (520i, 525i t.o.m. årsmodell 1990). 535i har M30-motorn, den berörs inte av topplocksbults-problemet. /// Gunnar E. |
|
| Hmmm.. Rätta mig om jag har fel men man ska alltid byta bultar vid packningsbyte på en topp. Bytte då på min 535a enligt rekomendation och det är ändå en så liten kostnad i sammanhanget. | |
|
Jo,det stämmer.... men M20-motorn av vissa årgångar (84-89) hade topplocksbultar med sexkantskalle, som var felgjorda så att bultskallen kunde gå tvärt av vid normal körning. Det är dessa bultar man rekommenderar utbyte på, omedelbart och utan dröjsmål, eftersom en brusten bultskalle far omkring under ventilkåpan och ställer till en jäkla oreda (tro mig, jag har bytt topplock på två bilar som råkat ut för det... i bägge fallen hade bultskallen hamnat mellan en kamnock och godset i toppen, den ena toppen var 'bara' lite sprucken in i en kylkanal, den andra hade kamaxellagret dessutom brustit på + att kamaxeln var krokig.) BMW gjorde en 'recall' på berörda bilar, dvs man bytte topplocksbultarna på de bilar som kom in på service - ofta utan att ens berätta för ägaren att man gjort bytet. De stackare som servade sina bilar själva, eller på icke-auktoriserad verkstad, fick aldrig reda på vilken 'tickande bomb' de hade under huven.... /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.