|
|
|
|---|---|
|
På morgonen när jag ska iväg och bilen är kall så kommer ett riktigt obehagligt skrapljud från växellådan. Detta uppkommer endast när bilen är kall och när jag växlar från 1:an till 2:an. Det går att undvika ljudet om jag växlar "riktigt" försiktigt. När bilen är varm är det inga som helst problem. Någon som varit med om detta och kanske har aning om vad det är? //Robban | |
| Dina synkroniseringsringar på tvåans växel är slitna, om du byter växellådsoljan till atf-olja så kommer det gå lättare att växla. | |
|
synkriniseringsringar, är det dyrt o byta? Växellådsoljan är nyligen bytt (början av november). Är inte ATF-olja den man brukar ha i? //Robban |
|
Grusse |
ATF olja är det som ska vara i, men det är inte alla som vet det eller kanske inte bryr sig om det. Synkringarna är inte så dyra att inhandla (ca:700-1000kr för alla) men det beror ju på om du måste lämna in lådan för bytet då blir det ju betydligt dyrare. Byt låda om du inte kan göra jobbet själv, blir billare så. Men testa först med att byta växellådsoljan |
|
Tackar så mycket för svaren. Jag ska fråga mekanikern vilken olja han tappade i. Om det var ATF-olja får jag väl höra med honom vad han ska ha för att byta synkringarna. //Robban |
|
|
hallo. Jag hörde efter med mecken och han sa att det var GL-4 olja han tappade i förut. Han tyckte inte att det verkade värt att byta synkringarna. Då är det väl lika bra att prova med ATF-oljan då. Den oljan ska tydligen vara lite tunnare. Det är väl inget som kan ta skada av ha en tunnare olja i lådan? //Robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.