AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.247

kan det vara stötdamparen.

Ma
42
Masso
525iA -90
Hej jag har bytt bägge mina casterstag i framvagnen men har fortfarande vibrationer när jag kör över något ojämnt med vänster framhjul.ratten skakar.
kan det var stötdämapren som är slut?
Eller är det några andra stag som jag måste byta?

Mvh Masso
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
På rattstången sitter en mutter storlek 32 (sitter alldeles över bromspedalen) den har en förmåga att lossna dra åt denna så hårt att ratt justering fortfarande går att röra.

Jag slapp i alla fall en massa skrammel in i bilen.

Oo=[][]=oO
Länk
Ma
42
Masso
525iA -90
ok ska kolla detta.

Mvh Masso
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kontrollera Styrstagen och bussningen i hjälpstyrarmen. Fjädrar och dämpare kan också vara slitna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har precis fått ett mkt liknande fenomen.
Det har kommit relativt plötsligt. Märks otroligt tydligt när man kör i en vänsterkurva och kör ned med vänster fram i en försänkning för en avloppsbrunnslock. Känns som framvagnen (främst vänster framhjul) hoppar upp och ner som en pingpongboll många många meter efter gropen.
Kör man rakt fram och dyker ner i en avloppsbrunn så uppstår inte alls samma fenomen.

Har alldeles nyligen bytt följande : tryckstag (inkl bussningar), tvärstag (inkl bussningar), yttre styrstag V+H (inkl p-ändarna i varje ände) samt pendelstag V+H.

Vad är kvar att undersöka/prova är isåfall mutterdragning (som fredrikb föreslog) samt hjälpstyrarmbussningen (bussning redan inhandlad).

Jag själv misstänker att dämparen (dämparna) börjar bli dåliga. De känns inte helt "förtroendeingivande".

Annars ingen som känner igen/kan förklara "fenomenet" ovan?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är troligtvis fjädrarna som gett upp. De blir mjuka med tiden och ger fenomenen du beskriver. Jag hade samma fenomen på min 525i -90. Jag bytte alla 4 fjädrarna och köpte BMW Original Sportchassie fjädrar (Grön märkning.) Skillnaden vart enorm efter bytet, kan också nämnas att det satt BMW Original Std chassie fjädrar på (Blå märkning.) De gick o trycka ihop för hand, så slut var de :) Så mitt tips är att prova byt fjädrarna, eller åtminstone kontrollera skicket på dem. Jag tror inte att stötdämparna är dåliga.
Ma
42
Masso
525iA -90
Ok får nog kolla detta med

Mvh Masso
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Uppföljning av gammal tråd.

Orsaken till mitt problem var uteslutande helt slutköra stötdämpare. Det var ingen dämpning överhuvudtaget kvar i dem. Kunde lika gärna ha kört utan, skulle inte varit någon skillnad! (Fjädrar m.m. var utan anmärkning).

Har nu bytt stötdämpare fram (bytte iofs samtidigt fjädrar, fjäderbenslager, dammskydd, genomslagsgummi när jag ändå var där och rotade) och skillnanden belv enorm. Numera vågar jag köra över brunnslock :-)

Finns ett ställe i Lund där det var löjligt lätt att framkalla det felsymptom jag tidigare beskrivit. Men efter bytet glider bilen hur fint som helst över "problemområdet".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.