|
|
|
|---|---|
|
Har problem med en bil som inte vill funak nå vidare. den startar inte för egen maskin, men idag så lyckades vi bogsera igång den... men den klarade som max 1 min på tomgång å sen nåra hundra meter... men för de mesta stannade den nästan direkt. om jag höll den på höga varv på tomgång 3000-4000 så gick den men om den fick sjunka under 2000 eller försök till å släppa ner den till "egen" tomgång så dog den... misstnker att det är nåt fel på bränsle tillförseln... bilen har stått avställd 8 månader med mkt lite soppa i tanken... men nu har ja fyllt på med dryga 20 liter bensin samt 1,5 liter k-sprit för å binda ev. fukt... men de hjälper inte. nu står bilen i kall garage med en kupefläkt i motorrummet för å driva ut ev. fukt... har fått tipset att bensinen addektiv kan "falla ut" om den står så länge som den har gjort å att det då skulle kunna täppa till bränsle ledningarna eller nån ventil där i... detta skulle man enligt samma källa kunan fixa genom att slå i en skvätt tvåtakt olja eller en flaska STP i tanken... kommentarer till detta? (bilen har katalysator, de e ej min 323a) andra tips på vad som kan vara fel? mvh Jonas | |
Svärd |
Tjuvluft?? Min gamla 320 tog in tjuvluft efter luftmängdmätaren och då gick den inte på tomgång. Men jag minns inte om den blev extra svårstartad. ///Martin |
| ska du hälla i "rengöring/smörjning" i tanken måste du bara prova redline's produkter. mycket bättre resultat än t.ex. stp. mvh johan | |
|
falcon525: jag vet... har kört redline Si1 i flera bilar med mkt gott resultat. nu startade bilen utan andra fix än att den fick torka ur ordentligt i garage med kupefläkt riktad mot motorn... :) /Jonas |
|
|
azkikr: Testa Redlinoil´s Water remover, det enda som verkligen funkar om du har vatten i soppan. Mvh |
|
| 2 takts olja är till 97 % som ligger i de olika bränsle man köper på macken...fick jag höra av en bil mekaniker..de är bara priset som skiljer | |
|
Backe, vet inte riktigt vad du menar med ditt inlägg, men insprutningsrengöring som man köper på macken består inte av tvåtaktsolja i alla fall! De mildare medlena brukar bestå av någon sprit (etanol eller isopropanol) och någon form av detergentadditiv. (alkoholen är bärare av additiven) De lite "starkare" medlena eller så kallade "akutrengöringsmedel" brukar mestadels bestå av nafta eller fotogen och detergentadditiver. Ofta räcker det dock med en eller två kapsyler av tvåtaktsolja i bensinen om motorn rycker. Oljan smörjer nämligen upp insprutningsventilerna. Använd inte mer olja än så, då kan katalysatorerna ta stryk! Redlineoils "SI-1" och STP:s "Complete fuel system cleaner" (silverflaskan för ca 150kr) brukar fungera bra. Övriga medel gör knappt någon skillnad enligt mina personliga erfarenheter i alla fall... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| han menade att 2 takts olja funkade minnst lika bra som medlen man köpte på macken...det gällde dock bara förgasare!!! typ 2 kapsyler om de börjar rycka..det har funkat bra för mej iaf. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.