|
|
|
|---|---|
stefannorr |
Var o besikta bilen igår,gick igenom utan anmärkning...jämförde avgasvärdena från i fjol med i år...förra året....körde ett bra tag innan besiktningen dock utan att använda sportläget eller köra på låga tvåan innan..slog av bilen..typ 5 min innan besiktning..resultat..besiktningsmannen (ny yngre ) ropade om lite höga avgasvärden...svar från den äldre erfarne bes mannen..de är lugnt..automat..stor motor...ut o kör på låg växel så är de grönt......resultat.CO .0,0....HC....000....CO2500...0,0.....Lambda..1,0....nu i år så tänkte ja nu ska ja blåsa ur bilen ordentligt...bilen har varit in på en insp 2 för 2 veckor sen med ny olja m.m.....körde cirka 20 min på sportläget..stopp o start m.m....in på nån bakgård i med låga tvåan.. o nåt varv runt nån parkering..fram till besiktning..fick vänta cirka 10 min minst..slog aldrig av bilen men den gick på tomgång hela tiden...resultat...ja den gick lätt igenom...men resultaten var ....CO 0,0......CO2500 0,0.....HC...001....Lambda,,,1,01..är värdena sämre? eller kan de bero på att han nöjde sig me att resultaten var grön redan från början när han mätte så han inte ides eller behövde varva ur bilen?... |
|
Dina värden låter helt ok. 1 i HC behöver man ju inte grina illa för ;) Det jag kan säga är att farsan har en 523i-97.Manuell växellåda. Den har jag för mig att besiktningsmannen alltid behövt köra en sväng extra för att den ska gå igenom pga dåliga avgasvärden första gången... 523:an kräver visst en "extremt"?? varm katalysator för att den ska gå igenom m.a.o. Mvh Janne. |
|
stefannorr |
Janne T> Oki låter ju rätt lugnt,men de ja funderade på var att lamda hade ökat från 1,00 till 1,01 kan de va tecken på förestående byte av något (lamdasond),enligt va ja fattar är de medelvärdet av nåt me avgasvärdena som dom räknar ihop på lamdavärdet, men jag tycker de är skumt att de steg till 1,01 eftersom alla värden är 0,00 utom att HC som hade stigit til 001? |
Paap Reeder |
... lambda 1,00 -> 1,01 innebär at den går magrare i år än förra året. MVH /// Paap R |
stefannorr |
paap Reeder> så 1,01 i lamda är bätte än 1,00? men hc 001 kan ju inte va bättrre...hmm..låter rätt pedant men vill att bilen ska va i toppskick ju.. |
|
Tja du stefan....Dina värden är så bra som dem kan vara...Inget att dra några som helst slutsatser ifrån,dvs inga negativa iaf. Kanonvärden. Mvh Janne. |
|
|
Katalysatorn fungerar bäst vid lambda 1.00, motorn går oftast bäst vid lambda 0.98 men då släpper bilen ut ganska mycket skit. Lars |
|
| Det beror väldigt mycket på när besiktningsmannen läser av instrumentet. Filma avgasmätaren med mobilen varje år så har du något att analysera. Dvs hur fort HC sjunker efter start, lambda på tomgång, när lambda reglering/kat börjar funka etc. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.