|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Är helt ny på detta forum och har några enkla frågor: Har av någon annledning blivit sugen på en Z3 Coupé. Har aldrig äget en BMW eller ens provat en Z3 coupé så varför jag blivit sugen vet jag inte. Törs inte heller berätta vilket märke jag kör nu... =/ Modellerna som känns intressant är 3.0 eller M. Synpunker på dessa två? För och nackdelar? Coupé´n är ju ganska liten, får man plats om man är 190cm lång? BMW är ju kännt för att göra bra bilar men hur är det med Z3:an? Håller den? Några vänner jag har påstår att Z3 ofta är hårt körd och inte annpassad för motorstyrkan, speciellt då M modellen. Visst, det går att köra slut på alla bilar om man bara vill men finns det någon sanning i att Z3´n skulle vara för klent byggd? Hur tror ni att marknaden för Z3:or ser ut om några år, går det att få den såld om jag nu köper en och inte vill behålla den resten av livet? (Svår fråga, jag vet...) Alla övriga synpunket motages gärna, både positiva och negativa. Tackar! | |
|
Välkommen till forumet Serratia!! Mycket av Z3'an är samma grejer som i 3-serien (E36 & E46), tex motor & drivlina. Den stora skillnaden mellan Z bilarna och 3-serien i övrigt är att de byggs i Kalifornien istället för tyskland. Om jänkarna kan bygga bilar med samma kvalité har diskuterats mycket på forumet. Jag har ingen erfarenhet av 3-serien, men har haft ett par Z'or. Generellt skulle jag påstå att bilarna håller god kvalité, visst blir det fel på dem och några saker går ofta sönder, tex stolsjusteringen. Det mesta kan man dock få väldigt god hjälp med här, erfarenhet finns det gott om och mycket trådar om alla möjliga fel som uppstår. Idag är den svenska marknaden ganska sönderimporterad, så skall man köpa är det drömläge. Framtidsutsikterna skulle jag tro är väldigt goda för att bilen skall behålla något värde, speciellt Coupen. Ca 70 svensksålda Coupeer finns det och antagligen några hundra importer. Bilen har redan idag kultstatus och vartefter tiden går och bilarna blir färre så lär värdet iallafall inte sjunka nämnvärt. Idag importeras knappast några Z3'or eftersom bilarna är billigare eller iallfall inte dyrare än i Tyskland. Visst kan många M bilar vara hårt körde, men att de inte skulle klara av det!??!?! Helt fel, definitivt bilar byggda för att pressas. M motorn har i många M3'or rullat bra mycket fler mil än de flesta Z'or och de håller.. Som Du säger, visst kan man köra skiten av vilken bil som helst, men dessa är definitivt inte dåligt rustade för det. 3.0 eller M?? Helt upp till Dig. 3,0 motorn är väldigt trevlig, men kommer inte upp i M'ens brutalitet. Efter att ha ägt en 2,8'a tidigare skulle jag rekommendera att gå direkt på M, men jag har stort behov av MYCKET motor. Skall faktiskt stoppa in en kompressor i M'en om/när ekonomin tillåter. Förresten, sök bland trådarna på tex "köpa Z" så hittar Du nog en hel del. Många har ställt frågan precis som Du (de flesta har också köpt :-) ) Lycka till, och hoppas att vi snart får se Dig som medlem i Z-flocken!! /Caspar Länk |
|
|
Man tackar Caspar! (Ditt namn dyker upp ofta har jag märkt) Detta var precis det svar jag ville ha... ;) Har följt detta forum i några veckor nu och sökt på allt man kan tänka sig för att få en träff ang ett köp av Z3. Många av mina frågor vet jag har diskuterats så några "svar" hade jag redan sen tidigare, ville bara höra det en gång till. Den kanske viktigaste frågan är dock fortfarande obesvarad, får man som lång plats i bilen? |
|
|
Serratia: Vill minas att det finns en tråd om en som ställer samma fråga och han var/är längre än 190 och det funkade. |
|
|
Den enda tråden jag kan hitta om längd och om man får plats i bilen är om en roadster. Jag hade ju tänkt mig en coupé. Vill ju ha några cm tillgodo när jag sitter i bilen. Får fortsätta leta och vänta på flera svar... |
|
|
BesserwisserBeppo måste bara flika in en rättelse: Bilarna byggs inte i Kalifornien (som dock troligen är den största marknaden för roadstrarna), utan i Spartanburg, South Carolina. /B |
|
|
Helvet oxå... Här har man vigt lördakvällen åt Autopower, en whiskey i vänsterhanden och en Logitech i höger. Funderar på mitt livs bilköp och börja bli ganska säker på att en Z3 Coupé är det rätta. Söker efter en oskyldig tråd där jag kan få mina farhågor om att inte få plats i bilen besvarade. Men! Vad hittar jag istället?! En lång tråd om rasade vanosenheter, Europlusgarantier som inte gäller, en person som letat efter en Z3 att köpa men fick leta länge för att han tycket att alla lät illa, 20-30k för att lag osv osv. Nu är ju min kväll förstörd. Ska man verkligen våga köpa en Z3?? Helvete oxå... |
|
|
Tack Beppo för tillrättavisningen. Stämmer ju bra och jag kommer ihåg det nu när Du säger det. Det måste vara Mastens "California edition" som ställer till det i huvudet. Eller hade Masten en "American edition"..?!??! Serratia: Kolla om det finns någon här på forumet som kör Coupe i Värmland, kontakta och fråga om Du kan få provsitta!! I en Roadster med taket på borde det inte vara mer plats än en Coupe. Jag antar att det menas med taket på, annars tämligen meningslös info i tråden Länk (jag antar att det var den Du menade. Dessutom.. Visst är Z3'an liten, men onödigt skräp som baksäte saknas så det finns ganska gott om plats för 2!! :-) /Caspar Länk |
|
| Z3 Coupe är ju dessutom en kombi, så det går ju att lasta enormt mkt i den. (för att vara "riktig" bil vill säga....) | |
|
Bry dig inte så mkt om Vanossnacket. Det finns på detta forum inte ngn som råkat ut för något ras. Några har bytt ut den pga missprydande ljud från den, men de är få i jämförelse med hur många ex det finns av M motorn, som bara går och går. Den värsta hysterin kring detta verkar ha lagt sig nu. Lyssna noga på den bil du ska köpa. Hur det INTE ska låta finns det tonvis med info om på detta forum. Men finns där inget missljud är det bara och handla! (förutsatt att resten av bilen motsvarar dina förväntingar förstås) /B |
|
|
Glöm Vanos problemen!! Ingen på detta forum (Lillen undantagen pga bankörning) har haft ett vanos ras. Låter bilen som en skördetröska tror jag att Du låter bli köpet ändå. Det är inte så att man inte blir förvarnad. Jag har hitintills inte hört någon bil som låtit illa pga vanosproblem dvs som haft vanosproblem, men det finns säkert någon någonstans.. Skulle det bli så att den låter illa så är det bara att fixa, kostar 2.000-3.000 kr, man låter ju inte en bil rasa när man hör problemet.. Europlus garantin... Skall Du köpa en såpass ny bil att det är aktuellt med nybilsgarantin, köp en svensksåld så slipper Du oroa Dig. /Caspar Länk |
|
|
Satsa på en coupé, en kultbil! Chassit på Z3:orna är baserat på E36 Compact, vilken i sin tur hade en bakvagn baserad på E30:n till skillnad för övriga E36 modeller. Resultatet är en betydligt mer "tailhappy" bil än M3 E36. 3.0:an har en mycket fin motor, men allra roligast är förstås M:en. Lycka till, mvh |
|
|
Ok, nu känns det bättre igen. Känner mig sig som en barnunge som vill att mamma ska blåsa så fort man slagit sig... =/ Caspar: Finns faktiskt en Coupé till salu enligt Powerbörsen i min hemstad. Kanske skulle ta och höra med han om det går för sig att provsitta. Känns dock lite fräckt eftersom den bilen inte är aktuell för ett köp. Men vem vet, han kanske är ett BMW-fan och gärna ser att jag oxå blir ett :) |
|
|
Det finns faktiskt 2 som är till salu i Värmland på börsen. Kolla in Länk Länk /Caspar Länk |
|
|
Där ser man! Killen som har M Coupén i Värmland har jag faktiskt redan varit i kontakt med, annons även på blocket. Den verkar fin. |
|
|
Caspar: Det är en American Edition jag har, California Edition är snikiga 2.2:or :P Serratia: Tycker absolut att du ska köpa en Z3 Coupé! Har inte hört någon här säga att denne är missnöjd med sin Z3, så go for it! ;) /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
välkommen till forumet.... kan säga att coupen är underbar på alla sätt....., numera så kör jag porsche och visst en porsche är en porsche men det är alltid att lika kul att sno coupen från tjejen och ta en runda ..., för att eliminera alla tankar som lutar åt att sälja coupen.... mitt råd e att du ska köpa en COUPE ... do kommer inte att ångra dig |
|
|
Bara fråga Mr hamann om de där med längden ;) Han är ganska lång! Säkert runt 190.. // Pantzare |
|
|
Hejs! Välkommen till forumet som sagt Serratia! Det är jag som har den ena Coupén som finns på Börsen som har refererats till ovan. Trevligt att Z-intresset sprider sig även i Värmland :-) Relativt få värmlänningar som varit aktiva på detta Z-forum annars tycker jag. Jag mäter 189 cm i strumplästen och sitter helt OK i min Coupé. Min uppskattning är att man sitter OK upp till ca 195 cm, sen blir det tight. Men visst sitter jag bättre när jag lånar min fars 320i Touring -03. Mest p g a den i längsled ställbara ratten. Men det kanske är lite det som är charmen med en sportbil... Serratia, visst får du komma och provsitta...så får vi se om du håller med. ;-) |
|
|
Joon: Man tackar för den inbjudan! Jag hör av mig. Måste säga att jag är ytterst tacksam för alla trevliga svar jag fått på mina frågor. Nu är det bara en sak som felar, kan det inte bli vår snart så att jag får sälja min nuvarande bil och köpa en Coupé... TACK TILL ER ALLA! |
|
|
Äh.. det är väl lika mycket säsongspris på Coupen som på vad Du nu skall sälja. Låg pris vid försäljningen nu och lågt pris på köpet, eller högt pris på försäljningen i vår och högt pris på köpet... /Caspar Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.