AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
715

Hur tjock ska en kamrem vara?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag var och bytte termostat på bilen idag och när jag ändå var i motorn och rotade så jag plockade jag ner fördelaren och rengjorde och slipade rent kontaktytorna (vibrationerna på tomgång är numera borta).

När jag nu hade allt nedmonterat, så tänkte jag att det var lika bra och att öppna lite till och kolla till kamremmen... till min förvåning så såg den inte så rejäl ut.... så jag blev lite rädd...

Plockade fram skjutmåttet och kollade, ca 1.8 mm tjockt på den tunnaste stället...alltså i "dalen" mellan två kuggar...

Det kändes väldigt tunnt... jag hade fått veta att man hade bytt kamremmen för ca 1700 mil sedan (= feb 2004)... det stämplades tom i S-boken av verkstaden som gjorde arbetet (samma firma som sålde bilen) men en del skruvar var rätt rostiga o såg inte ut att ha blivit öppnade på ett tag.

Hur tjock ska en ny kamrem vara? vågar man fortsätta köra med bilen?

4 Cylindrar är 2 för lite!
jag bytte kamrem på min e30 förra veckan och jag kan inte direkt säga hur tjock den nya resp. gamla var, men det som man tittar efter på en kamrem är sprickor, nötta eller avslitna tänder, men eftersom din rem byttes hyfsat nyligen (din motor har 4000 mil ELLER 4 år som bytesintervall) så det skall inte vara några problem!

min gamla kamrem hade gått sen mitten av 1997 och ca 6600 mil, bytesintervallet på m20 motorn är 6000 mil eller 4 år, så det var 3 år och 600 mil över gränsen :) men den såg faktiskt inte så slten ut.

MVH
Johan K
Vet inte hur tjock den ska vara på det tunnaste stället, men däremot tycker jag att ca: 1,8mm låter lite....
Jag skulle nog tagit det lite lungt med bilen tills du får reda på om det är helt ofarligt eller ej.
bustorp
Byt. Då är du på den säkra sidan. Då VET du att det är OK.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.