|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hylsa 22 mm? Jag tror det skall vara 21 mm. Åtminstone ser det ut som min nya originalsond är 21mm. Verktyget för Lambda sonden som är 22 mm glappar och ger runda hörn. |
|
|
Dra en slangklamma runt hylsan håårt. Mvh/Micke |
|
|
Ska man dra slangklämma runt 21mm hylsan? varfördet? /CC |
|
|
Biltemas hylsa för lambdasond är inte 22 utan större, helt oduglig enligt mig. Alla vanliga bosch sonder är 22 i storlek. Som jag skrev för länge sedan, slå av skiten och på med en vanlig hylsa så är jobbet snart gjort, funka fint på min reservbils audi förra månaden. //Magnus |
|
| Biltema-hylsan är 7/8"...Jag lossade min Bosch-sond med en 7/8" ringnyckel, den passade perfekt... | |
| 7/8"=22,225mm | |
|
Har gjort en egen hylsa och det jag menar med att dra en slangklamma runt är en lösning om sonden sitter ordentlig hårt.Då flexar hylsan men med en klamma runt så är det lungt. Mvh/Micke |
|
|
OK, då förstår jag. En öppen flexar, men knappast en stängd som jag först trodde du menade. Borde väl funka att brassa på rejält med gasolvärme också som för alla andra ihoprostade bultar och ett rejält moment hantag. /CC |
|
|
Jag ångrar att jag inte bytt Lambdafond regelbundet, i förebyggande syfte. Då hade de inte varit så förbaskat svåra att få loss. En annan fråga: Tror ni E85 ger lägre HC värden? |
|
|
Så här ligger det till: i 9 fall av 10 så är det inte sonden som är paj när folk byter den utan något framför den som ställer till det så att den mäter fram "dåliga" värden, tex att motorn suger ljuvluft eller har ett avgasläckage. Den sköter ju sin uppgift om den just mäter fram höga eller låga lambdavärden. Den rekomenderade bytesintervallen på lambdasonden är 16000 mil och under den tiden fungerar sonden i dem flesta fall tiden ut utan några som hellst problem. Lambdasonden är ju bara en mätenhet som registrerar syremängden i dem förbrända avgaserna och har därmed inte något med att göra med "dåliga" lambdavärden. Skillnaden mellan en universallambda och en märkesspecifik ligger i mångt och mycket i att med en märkesspecifik lambda så får man en sond som tex har rätt uppvärmningseffekt (12W eller 18W) och därmed fungerar 100 procentigt, då en för kallgående sond inte mäter rätt värden. Är sonderna placerade långt bak från grenröret är detta extremt viktigt att ha rätt sond då den går alldeles för kall annars (under 250 grader fungerar inte sonden). Så det är klart värt den extra tusingen det kostar att få rätt sond med rätt uppvärmningseffekt för bästa funktionalitet. I dem fall där sonden faktiskt är helt eller delvis defekt ser man väldigt ofta att folk försökt att göra rent sonderna med rostlösare eller avfettning och detta är av något en lambdadödare, samma gäller fosfaten i glykolen som vid blåsta toppackningar läcker ut med avgaserna, mycket tänkvärt att komma ihåg efter ett toppackningsbyte om bilen gått ett tag med brusten packning att kontroll av lambdasonden och katalysatorn bör göras. E85 ger i regel klart bättre HC värden vid 4-gasmätning. MVH Robban B |
|
|
Tyvärr får jag inte loss sonden, trots flera slangklämmor runt sondhylsan. Klämmorna sprängs när jag drar på. Frågan är om det lättare att byta hela katalysatorn med tillhörande rör? Man får väl ett rör med färdigt hål för sonden, eller hur? |
|
| NilsT: Har du testat att "dränka" sonden i rostlösande medel (länge)? Kanske kan det funka med att varmköra bilen ordentligt o sen snabbt upp på lyften o försöka lossa (det rekommenderas dock att lossa sonden "kall"). Som ett sista försök kan du ju kapa sondens sladd o trä på en 22mm ringnyckel...Se till att avgassystemet är "stumt" när du försöker lossa sonden, "flexar" det går mycket kraft förlorad... | |
|
Hur får man tag på en katalysator till en gammal BMW E36 M42? Pris? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.