AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
8.429

Byte av lamdasond.

Sida 1 av 2
pe
9
petertj
525iT-96
Finns det någon vänlig själ som kan tala om för mig hur man byter en lamdasond (inköpt på biltema) på min 735iA-92, och var den sitter?
Tack på förhand.
MVH
Peter

lambdasonden sitter på avgasröret, inte allt för långt efter grenröret! byter den gör man genom att först dränka den gamla i rostlösande olja, vänta lite och sen skruva ut den! vet inte vilken storlek på nyckeln du skall ha, vet dock att det finns särskilda öppna "lambda-hylsor" att köpa.

Är det sen så att du har köpt en universallambda så stämmer inte färgerna på sondens kablar med dom färger som finns på bilens kablar, men det är inga problem! har inte färgerna i huvudet, men skriv gärna här när du har kollat upp det så skall vi nog kunna lösa de!

MVH
Johan K
pe
9
petertj
525iT-96
STORT tack så här långt!
Ska testa detta imorgon.
MVH
Peter

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
En metod som jag testa för att få bort en sond som satt stenhårt där det också var trångt är: Krossa den yttre delen av sonden samt keramiken inne i den. (hammare, huggmejsel etc.) Slit eller såga bort den krossade delen, i mitt fall trilla den bort under krossoperationen. Det som är kvar kan nu lossas med en vanlig hylsa och lämpligt handtag, tror det är hylsa 22.

Gjorde så här för att jag inte fick plats med den speciella lambdasondhylsan samt att den verka vara lite väl stor. Detta var på en golf -89, tror dock att det är mycket enklare på BMW:n.

//Magnus

pe
9
petertj
525iT-96
Hej igen!
Har nu bytt lamdasonden.
Bilen gick klockrent i fredags när jag hämtade den, men idag när jag startade den gick den fruktansvärt orent och sen dog den.
Vad kan ha hänt?

MVH
Peter

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tror inte det är fel på sonden, det brukar inte ställa till det så mycket om den är paj. Men du kan ju testa att koppla loss kontakten till sonden och se om det hjälper, då bör den iaf starta och vara fullt körbar även om den inte går helt rent. (du ska dock inte köra utan sond för då dör katalysatorn snart)

//Magnus

pe
9
petertj
525iT-96
Hej igen!
Upptäckte en annan sak.
Enligt färddatorn drar bilen 3.96 l/mil!!!
Någonting är riktigt galet, men vad!?

MVH
Peter

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kan du få den att blinka felkoder så gör det, du borde få några som kan ge dig ledtrådar. Annars skulle jag greppa 5-56 flaskan och börja spraya i alla kontakter till givare jag kan hitta under huven. Spraya och rucka lite på de så eventuella glappkontakter försvinner. Det kostar inget att försöka iaf.

//Magnus

pe
9
petertj
525iT-96
Jag testar.
Får jag inte ordning på eländet, så finns det snart en 735:a till salu, ruggigt billigt!
Ännu en gång, tack för tipsen.

MVH
Peter

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
petertj blir den riktigt billig hör av dig till mig!

BMW CS #5139
fa
438
fami
525,01 IM
kolla så att du har rätt tändstift samt kablarna till tändstift. det behöver inte vara fel på lambdasonden och sånt köper man inte på biltema.

540
Aa
11
Aaramis
BMW 735 Ik -88
Köper man skit på Biltema får man problem.
Mitt råd är gå o köp en ny Lambda som är tänkt att sitta där.
så ska du se att din bil börjar fungera igen.
Ett gått råd..
allt Biltema har är lågbudget brylar..
de är inte tillverkade under samma krav som orginal.
Se tex deras tändstift.Sämre skit får du leta efter.
Köp ordentliga grejor i stället..
har du inte råd ska du inte ha BMW
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
så för att få lov att köra bmw skall man vara rik eller?
Paap Reeder
... nej dd men BMW´s motorer är så optimerade att dom måste ha grejor inom väldigt snäva specar för att passa ihop och fungera bra.

Man kan inte heller laga sin Rolex med Grabberskruv.

MVH /// Paap R
Aa
11
Aaramis
BMW 735 Ik -88
Helt rätt..
nej man behöver inte vara rik för att äga en BMW men att köpa biltema prylar till en volvo går väl an då det i grunden är en traktor. Men en BMW är somPaap Reeder säger anerlunda.
Då går det som det går och bilen går som en pusse nöder som vi säger i skåne. Eller som en roullebööör udan jaull..
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det var ett gammalt lik till tråd ni grävt upp :D
Någon som vet hur det gick med bilen i tråden?

//Magnus

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
okej då biltema är ju i en klass för sig! men många tycks tro att piratdelar automatiskt är sämre än original, så är oftast inte fallet! ibland är dom tom bättre. men har man en bil för ett par hundra tusen tycker ju även jag att man skall köra med original grejor! men på en bil för typ 15-25 tusen kör man knappast till bmw!
Paap Reeder
... hm!
Min gamla V12:a är väl värd ca 10 000:- men den fungerar inte nå bra på piratlambdor ändå.

MVH /// Paap R
Min gamla Audi V8 fick ny lambda från Biltema. Funkade i 24 timmar! Skit!
Paap Reeder
... jag TROR att kvaliteten på s.k piratsonder kan variera.
Nått måste man väl få för den där tusingen emellan??

MVH /// Paap R
Aa
11
Aaramis
BMW 735 Ik -88
Jag tror det har nåt med Biltema att göra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.