AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.251

Alltså ... vad är silentblock?

Paap Reeder
Hej!

Detta måste nu bottnas.

E21-racing och jag har diskuterat detta i en annan tråd och nu råkade jag bläddra i micro-fiche-vstboken på svenska och hittar fortfarande ingen logik i detta.

33 32 561 talar om ... " byt silentblocken i bärarmarna"
Längre ner står det talas om ..."byt gummilagret i bärarmen"...
Betr bakbalksdito står det ..."pressa ut gummilagret ..."

Jmf man bilderna på de s k bärarmsbussningarna (behöver inte vara världens sanning i dem) så ser bilden med silentblocket till bärarmen annorlunda ut än bilden till det som står angivet som gummilager.

Silentblocket verkar inte ha ngt "plåthölje" kring sig medan de s k gummilgret har ett "plåthölje" kring sig.

Silentblock: bärarm - gummi - rörhylsa för bulten
Gummilager: bärarm - rörhylsa - gummi - rörhylsa för bulten.

Båda finns med inställbara värden för att justera toe-in på bakhjulen.

Bakbalksfästet består av: bakbalksfästet - gummi - hylsa för bulten.

Det skulle innebära att trots att vstboken inte nämner ordet "silentblock" för bakaxelbussningarna så är de trots allt av typen silentblock.

För bärarmarna finns tydligen två typer varav det ena är silentblock och verkar liksom vekare på bild i a f.

Ngn som vet mera om detta?

I ETK för E 28 står det "Motorfäste"....för bakaxelbalksfästet.

Verkar som de nere i Munchen inte heller har riktigt klart för sig vad de egentligen skruvat ihop för delar?? .... eller handlar det om olika översättningar??

MVH /// Paap R

k_
70
k_nordin

740 ial-93
hej,detta inlägg har inget med ditt att göra,men jag kunde inte låta bli att skriva detta,i sommras fick jag av dig framvagns delar + en aut till min e3a.tack så hemskt mycket,allt funkade med besiktningen,har sedan dess tuffat omkring i denna tills nu,har nu även inhandlat en e32 740 ial som vardagsbil,tänk va livet kan ändra sig av att man hittar en e3 tillsalu på gatan till att bli en renodlad bmw freak.tack en en gång för delarna

Paap Reeder
.... ytterligt roligt att pryttlarna kom till användning.

Kolla bara noga så banden i Borg-Warnern har rätt förspänning så går den hur långt som helst.

En B-W växlar mycket mjukare än en ZF ..... nicht war?

MVH /// Paap R
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
"Gummilager" står det numera i senaste ETK i alla fall för det som i BMW-folkmun kallas Silentblock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.