|
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Jag var inne om på bmw i Lund i veckan och hade en stund över. Så jag provade nya 120i... Jag kan bannemig inte förstå varför man kan få för sig att köpa en sådan för runt 300 000:- (inkl. lite extrautrustning)... Då jämför jag med t.ex. en 740ia från 2000 med samma utrustning eller mer. Du kan få en sådan som gått 5-10 000 mil för 250 000 lätt, med navigering osv osv osv... Sen kan man lägga ner 10 000 på en rekond så får man nästan nybilskänsla. Sen kan man köra upp de sista 40 000:- i bensin... Då kommer man runt 8-10 000 mil om man säger att skillnaden i soppaförbrukning är en halv liter per mil. Jag anser 1-serien bullrig, stötig och slö. Inte särskilt körglad heller. Och då jämför jag med min sänkta (h&r) 740 från 95. Sätena var hårda och trånga (och jag är normalt byggd). Mina säten som gått 21 000 mil är mycket skönare!! Så, min fråga är, varför köper man en sån här bil? |
|
Talar vi om 120i kan jag i viss mån förstå din besvikelse, den känns ganska trög. Prova dieseln istället så kan vi prata körglädje sen! Jag kommer att ha min 120d som tjänstebil - då är helt plötsligt sådant som nypris (styr förmånsvärdet) och bränsleekonomi (jag betalar bränslet för privatkörningen själv) viktiga för totalkalkylen. Visst, en 3-4 år gammal E38 ger kanske samma totalkostnad om man äger själv och kör 2.000 mil/år, men för mig som kör 7.000 mil/år varav 5.000+ i jobbet skulle det inte funka - vare sig om jag ägde bilen själv eller hade den som tjänstebil. Det, plus det faktum att jag inte behöver en större bil och att 1:an är en 10 år nyare konstruktion, gör valet lätt.... alternativen föll bort av olika skäl; 3-serie E46 för att den är en utgående modell och att jag haft två på raken (vill ha lite variation), X3 2.0d på att jag prioriterade körkänsla och prestanda, och 5-serien (E60 520i alt 525d) på att den blev för dyr. Sen håller jag inte med om att 1:an är obekväm, den är både tystare och har bättre stora än E46:an jag åker i nu.... /// Gunnar E. |
|
|
Ooops... fingrarna lyder inte riktigt ibland.... Bättre STOLAR skulle det stå, 1:ans standardstolar är klart bättre än E46:ans standard-dito som jag stått ut med i sådär 28.000 mil de senaste 5 åren. Sportstolarna går bort i 1-serien, dom är för hårda och trånga i min smak (vilket f ö. gäller sportstolarna i både E46 och E39 också). /// Gunnar E. |
|
| Känslan att speca och beställa en ny bil är ovärderlig... | |
|
När du köper ny bil hos BMW har du ju dessutom 3 års fri service som ingår i priset. Skulle dessutom något "större" gå sönder på en 7:a så kan det kosta en slant. /// Olof Länk |
|
|
Dessutom är man ute efter en liten kompakt bil så köper man sig inte en begagnad sjua. Ungefär som att köpa 10 liter mjölk för att jämförpriset skulle bli billigare fast man egentligen bara behöver 1 liter. Körglädjen i nya ettan är det inget fel på, vassare motorer kommer (även om dessa kommer ha ett ännu högre pris). Men om alla skulle resonera som du ras.mus så skulle ingen köpa en ny bil. |
|
|
Tja, smaken är olika! Jämförelsen med en 740 haltar lite då ägandekostnaderna såsom försäkring och service inte är inräknade. Köpte man bil med förnuftet enbart så skulle väll alla rulla omkring in ett par år gamla Skodor? :-) ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Årsskatten för 118d borde bli 5.090 kr, för 120d 5.659 kr. Eftersom årsskatten är högre än 3.600 kr, delas det beloppet upp på tre delbetalningar/år. Tror det är ändringar på gång vid årsskiftet, till det positiva för nyare dieslar (dvs de slipper den höjning alla andra åker på). Skatten är alltså ungefär 4.000 dyrare på en 120d än på en 120i. Bränsle för en 120i kostar ungefär 7,70 kr/mil (7,4 l/100km x 10,40), för en 120d ungefär 5,10 kr/mil (5,7 l/100km x 9,10). Brytpunkten där dieseln blir billigare att köra är alltså ungefär 1.500 mil/år... dessutom är dieseln den överlägset körgladaste av de två, så varför någon ens överväger att köpa 120i begriper jag inte! /// Gunnar E. /// Gunnar E. |
|
|
Ber om ursäkt, ovanstående inlägg var ämnat för tråden 'Vad välja för motor till ettan'. Ibland har man för bråttom! /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.