AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
579

FRÅGA ANGÅNDE FJÄDRAR

hejsan!
jag har köpt en bil som har sänkta fjädrar, och skulle byta till orginal p.g.a låga fälger... frågan är:
går det bra att jag byter bara fjädrar eller ska jag byta stöddämparen måste byttas också??
vet nån?

Tack så mycket får eran svar
Man ska anpassa dämpare och fjädrar till varandra.
Har du ex vanliga dämpare och sänkfjädrar så jobbar dämparen i fel längder och det är inte bra. Dämparen håller inte så länge m,m
Kör orginaldämpare och orginalfjädrar eller dämpare anpassade för sänkfjädrar och sänkfjädrar så är det inga problem, Det är alltså inte bra att blanda dessa.
Är det en E30, E46 eller E36:a du har??
Byta dämpare är inte så svårt och inte så dyrt heller.
Bak kostar de ca 600kr st (Byt övre stöddämparlagren me plus lite annat smått) och är väldigt lätta att byta till en E36:a.
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Om du har originaldämpare så behöver du ju inte byta dem, skaffa bara originalfjädrar och sätt dit dem.

I princip brukar man säga att originaldämparna klarar en sänkning på ca 30mm utan att ta alltför mycket stryk. Ska man sänka mer bör man byta dämparna också.

Alltså, har du originaldämpare+sänkfjädrar = byt till originalfjädrar. (Om bilen inte varit sänkt mer än 30-40mm.)

Om du har sänkdämpare+sänkfjädrar=byt allt.
hej igen!
tack för svaret, jag har sänkta fjädrar (som man ser på bilen är sänkt) men vet ej om det sitter i sänkta dämpare eller orginala...hur kollar man?
om det sitter sänkt dämpare och jag sätter i för tillfälligt orginala fjädrar..är det mycket allvarligt?
MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.