AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.284

Ojämn tomgång vid start...

By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
Hej alla!

Någon har kanske läst min tråd om säljandet av min 750... men jag har nog bestämt mig för att behålla henne... men den senaste tiden har ett problem uppståt!

När jag startar bilen så har den väldigt orolig tomgång... hoppar upp och ner i varv.. Det är bara precis när jag startat den.. om jag kör ett par meter så den får lite gas så går den bra sedan... men innan jag rört gasen så hoppar den...

Någon som har någon bra ide på vad det kan vara?

MvH \\Bylund

West Coast Räcers | Länk
Länk
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Hej Bylund,

jag har noterat exakt samma fenomen på de 3st 750 E32 jag har ägt. Jag har läst av felkoder med dator men det fanns inget fel alls. Avgasvärdena vid besiktning förra veckan var mycket bra så jag tror inte på något allvarligt fel, snarare någon tempgivare eller något likande.

BMW CS #5139
By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
Det är bara under en minut när den är kall.... sedan går den perfekt... hade den endå krånglat när den var varm också så kunde man ju hittat felet lättare =)

Kul med någon i samma ålder som har intresse för såna här bilar! fyller 20 om ett par veckor...

West Coast Räcers | Länk
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Du kanske har läst min tråd angående detta problem...Jag har bytt div gummibälgar,vevhusvent,kontrollerat med startgas,bytt stift,bränslefilter,justerat ventiler mm dock har ju jag endast en sexa men mitt problem började också som din vagn,med orolig tomgång vid främst kallstart...Nu har den även andra konstigheter för sig,t.ex att den nu går dåligt "lite när som helst" med tappad effekt och dålig tomgång även vid varm motor.

Jag har inte bytt någon tempgivare eller kontrollerat t.ex spridarna men det är kanske där något är galet..Även lmm kan ha "fått spelet"...Gaspotentiometern har jag också funderingar som kan fela på iaf min bil.
Lambdasonden har kontrollerats,fungerade perfekt...Finns en del felkällor som man måste kolla innan felet ev kan "inringas" hur som helst.
Hoppas du hittar felet och kan meddela här hur det sedan gick.

Mvh Janne.

By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
Janne T... jag läste igen din tråd igårkväll.. men eftersom du hade problemet även när den inte var kall tänkte jag att det säkerligen inte var det samma...

Om jag hittar problemet så meddelar jag... tyvärr ligger inte detta på prio #1 just nu... försöker få igång en annan bil jag kan ha som vinterbil istället för 750in... får jag bara den till att stå i garaget i vinter så skall den få sig en ordentligt omgång...

West Coast Räcers | Länk
Länk
Visa användare
133
Dressa
850i -91
min 750 var exakt som bylunds,i mitt fall var det luftmassa mätaren som spökade bägge två,då jag hadde problem med vacumventiler så drog den oljedimma i insugen som la sig på tråden i massan vilket gjorde att den hadde problem med att värma upp tråden och få rätt mätvärden från insprutningen,med andra ord måste den ha trot att jag gasade lite fast jag inte gjorde det,så då gick den som en 70às dodge v8 med problem..
provade att torka av mina med en trasa vilket jag inte rekomenderar då tråden gick av för mig,,prova med braekclean istället några gånger,kan det vara värt...

Dressa
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Det är också vida kännt att en viss skyddsbeläggning kan slitas ut med tiden på Bmws v8:a och v12:a. Vilket i sin tur kan leda till ojämn gång vid kallstart och som jag förstod det hela så kunde det leda till inte allt för roliga reparationer.
Har för mig att jag läste det i någon biltidning.

Mvh

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Visa användare
133
Dressa
850i -91
vad jag vet hadde den tidiga v8àn problem med det,,nu har jag haft upp min v12à efter detta och den såg ut som ny i motor..

v8 problem

Länk

Dressa
By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
så här går bilen....
startar på morgonen går perfekt...
startar på middan 3 timmar senare.. går inte bra (men bara i början som jag sa innan)
startar på kvällen när jag ska hem.... går inte bra då heller...

Men när den stått hela natten då går den fint igen!!

om det vore lmm så borde väll fenomenet vara kvar hela tiden?

highspeed_m5... om du menar cylinderväggarna? så är dom nikasil beläggda (har jag för mig) på vinkeltolvan så det behöver man inte oroa sig för....

någon som har någon bra ide??

\\Bylund
By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
kan det vara någon kallstartsventil som är dålig? isåfall var sitter den?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Bylund... då har vi nog inte riktigt samma problem ändå. Min är oroligt några sekunder när man kallstartar på morgonen ända tills man får i Drive och rullar några meter. I synnerhet händer detta om bilen har stått oanvänd några dagar. Startar man ett par timmar senare (även många timmar) går den perfekt... Som sagt har samtliga 3 st 750 jag har ägt uppvisat samma fenomen.

BMW CS #5139
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

J.L.>>>>Jag har det du beskriver emellanåt...

Dvs går ojämnt på tomgången,några sekunder innan man lagt i drive-läget,måste då gasa en smula för att vagnen ska hålla en hyffsad tomgång i dessa kritiska sekunder(som en jo-jo mellan låt säga 500-800rpm) när den stått ett tag(över natt t.ex).

När jag sedan kör iväg så håller den i 95% av fallen tomgången bra.
Har dock hänt att den "dött" vid ett rödljus strax efter starten någon gång.

Gemensamma nämnare mellan dina 750 och min 735:a torde då vara det elektroniska gasspjället(drive by wire).+ att jag iofs har hälften av dina "pryttlar"(lmm,bensinpump,spjäll osv ;)) vilket borde bli en smula lättare att felsöka...

Problemet jag har är att den nu går såpass bra så mina felsökningar stannat av nu :)

Men felet finns kvar.

Mvh Janne.
To
39
Torbjörn S Larsson
730iL -90 calypsorot
740iA -95 calypsorot
jag lämnade in min bil i förrgår och efter en del letande hittade de felet till min ojämna tomgång. insugspackningen otät samt en spricka i den svängda insugsdelaen av plast
Hola ,
Jag kan inget om detta ,men har du kollat så det inte är sk torrsprickor på gummihattarna till stiften ?
mvh Tony

Tony
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanske också ska skriva lite här....

Mina problem med bl.a. ojämn tomgång vid start var en def. temperaturgivare till insprutningen(den av 3 givare som är placerad längst in mot toppen s.a.s.)+ att lmm skiva kärvade en smula...
Lmm var det största problemet,"kurerades" med att spänna "återgångsfjädern" inuti lmm.

Om felet återkommer så blir det antingen att byta ut lmm eller reparera den(om det går).

Mvh Janne.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag tror som tony 11 att det kan vara problem med misständning pga fukt/smuts i tändsystemet någonstans. Kan ju även vara smuts på isolatorerna på stiften. Det torkar ju när du kört lite och motorn blivit varm. Men då borde du ha större problem vid fuktig väderlek. Hur längesedan bytte du stift på bilen? Vet du om du har rätt gnistgap? (för stort kan göra att gnistan har svårt att gå rätt väg)
En sak till förresten, om du har en läckande spridare så kan den göra att en cylinder blir övergödd med bensin då motorn är avstängd. När bilen står över natten hinner bensinen dels dunsta och dels rinna ner i motoroljan... (kolla lukten på oljan!!!) Då kommer även den cylindern gå från start, men de korta stoppen du brukar ha problem vid, då har det bara runnit ner soppa i cylindern och det är så mycket soppa i cylindern att du har en övermättad=icke brännbar blandning i cylindern. Den vädras ut efter en stund och då går cylindern igång.

/Mats J
Hej igen,
Kolla map givaren den kan nog orsaka problemet??

Tony
By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
jag tror inte det har något med tändning / gnista att göra... då hade problemet inte varit där ner den stått i solen i somras...

Spridare är möjligt...jag ska snart köra en service på den.. så då tänkte jag köra med den, ställla den i garaget och stå i ca 3 timmar sedan kolla hur stiften ser ut(Eftersom dom endå ska bytas.. 500mil sedan)... ser dom bra ut så mistänker jag lmm eller någon givare... eller kanske rent av att den drar tjuvluft vid insugen.. men när den blir varm så lyckas det vidga sig och täta...

West Coast Räcers | Länk
Länk
brattwurst
Mats J.

Intressant det du nämner om läckande spridare, det var exakt vad som hände mig, bytte alla sex, sedan dess är problemen ett minne blott. (kostade dock en bra slant.)

De läckande spridarna tunnade ut motoroljan så pass mkt att motorn var nära att haverera. Det stod soppa från kolvtoppen ända upp till stiftena i fyra av cylindrarna.

Kolla dina egna spridare genom att plocka bort några av stiften efter en natts vila. OBS innan motorn startas. På min rann det av bensin från flera av stiften. Samt att motoroljan formligen stank bensinlukt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.