AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
930

320 eller 325? Vad ska jag köpa????

Ha
58
Hammarhaj
320i -89 Touring
Sitter och försöker bli klok på ifall man ska satsa på en 320 eller 325. Fördelar/nackdelar mellan dessa, samt prisnivå för en års. mod. 93-97 skulle vara juste om någon hade en aning om. Tänkte spendera 50-80´ på en E36!
Eller är det liten skillnad mellan 320 och 318, så att det skulle kunna vara ett alternativ i prisklassen?

"En Beemer är alltid en Beemer"
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
325 eller 318.

320 är en kompromiss. En bil som var ok när den kom, men känns slö och seg idag. Visserligen är 318 sävlig oxå, men ett bättre begköp enligt min mening.

325 från -93 och framåt är en underbar maskin. Hade själv en 325iC -95 tidigare och det var roligt varje gång jag körde bilen. Mycket trevliga prestanda på svenska vägar, men inget för högre tempo än 130. Mycket bra ax och snål. Kostar mer, men är värd skillnaden!

318i, tjaa ingen racer, men en fin och avstämd bil som har vettiga driftskostnader. BMW =Ekonomi är faktiskt sant ibland.

Därmed inte sagt att 318 alltid är billigare än 325. Om du tänker ha bilen länge. Då menar jag mer än ett år. Då kan du jämföra med prisskillnader på E30 320 och 325. Det syns ganska tydligt att 320 är mindre poppis. När en E36 skall säljas om ett par år tror jag att skillnaderna kommer att påminna om E30.

Carfanatic
=======
fd E34 540iA -93
fd E28 520i -86
fd E36 325iC -95
fd E30 318i -85
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Jag tycker inte att 318 är ett bättre köp en 320, gick
själv från just en 318 till 320 och det var ett lyft helt klart främst pga. av att 6:an är MYCKET skönare än den sega fyran i 318 bara ljudet är värt merkostnaden.

Jag tycker inte att du ska köpa en 325:a bara för modellen om du väljer mellan en 320 och 325 och 320:n
är i bättre skick, köp 320 istället för det är inte en sån enorm skillnad mer än just axet från stillastående,
har kört hyffsat jämt med flera 325 det hänger mycket på föraren.

ps. min är iof. chippad men jag tror inte att det ger speciellt mycket mer effekt men gången blev skönare.
netsix
325, bryr du dig inte om motoreffekt etc tycker jag att du skall köpa 318.

/netsix
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Visst är 325 den i särklass skönaste bilen att köra av de tre. Själv tycker jag att 320 är betydligt fetare att köra än 318; att den skulle vara misslyckad är en missuppfattning som glatt sprids i vissa tidningars begagnattester.

Har själv haft en 320 -94 (sälde i somras för 80.000 fullutrustad i mkt gott skick) och det är bra klipp i den om man orkar varva över 3.500 rpm. På lågvarv är den däremot ett lik. Påminner lite om gamla tiders Saab turbo. Provkör själv och jämför - det är du som ska ha bilen.

Mitt personliga råd är att inte främst gå på modell utan på individuellt exemplar. Trots allt handlar det om mellan fem och nio år gamla bilar och det finns mycket skräp på marknaden (samt en del fina bilar). Samt som alltid: ta tid på dig och ha is i magen. Lycka till!
Ha
58
Hammarhaj
320i -89 Touring
Hur står sig 318 is mot 320, prestandamässigt, ljud, känsla mm?

Det känns som om man skulle vilja ge sig på en 6:a (e30 318 var förra bilen), så jag tror nästan att det blir en som L33t sa, en fin bil och blir det sen en 320 eller 325, får tiden visa.

Hur är försäkringsskillnaden mellan 320 och 325, är det någon som har något humm om det?

bm
151
bmw525
525im 24v
tycker inte att 320 är särskilt kass en fin och bra bil även i jämförelse med 325 oftast inte fått lika mycket pisk och oftast mindre sönderstylad än 325 med sänkningar som gör dem okörbara i stan osv satsa på den mindre sexan det tror jag lönar sig det är ju bara om du vill bränna runt som en dåre som du behver en 325. 320 går lika fint och mjukt som en 325 och man kan oftast få tag på fina 320 betydligt billigare än 325. dvsa man får tag på en mkt väutrustad 320 för samma peng som man får en snålt utr 325/328

bmw 24v
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
320 är en härlig maskin.
Går inte att jämnföra med 318.
Tycker jag!
Ha
58
Hammarhaj
320i -89 Touring
vilken årsmodell/miltal av 320 får man för ca 60´ ?

för det verkar som om en 320 är bilen för mig, har inga direkta önskemål om att bränna runt som en tok :-)

vill åt en smart, snygg bil som går bra inom rimliga proportioner.

bm
151
bmw525
525im 24v
ok för 60lappar lär du få en 92 rent av en 93 kanske för 60lappar ska det minst vara någon form av paket typ klima elhissar f-hållare osv oftast fårman med ett par sjysta alu fälgar OBS service bok ska altid finnas godta inga ursäkter finns ingen så gör m-test (det kan du göra iallafall men har man service bok kan man ju utläsa på ett ungefär hur mycket omvårdnad just den bilen fått tex är det bara olje servicar gjorda de senaste 5000milen så är det en snik servad bmw)lycka till med letandet sen är det ju altid skicket som avgör ta helre en fin bil utan s-bok än en almänt sunkig med s-bok

bmw 24v
Ha
58
Hammarhaj
320i -89 Touring
Nu när jag kom på det... hur är det med ac:n i dessa bilar, är dom med det gamla freonet eller finns problemet kvar med att man måste konvertera för att få fylla på?

Annars får jag tacka så mkt för hjälpen med att hitta ny bil, i och för sig, om ni kommer på något mer som jag borde veta innan jag köper så är ni så välkomna så.

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
AC: åtminstone från 94 är det freonfritt i AC:n, jag tror att det kom något eller ett par år innan. Köp en bil med AC - det blir skönare på sommaren och du får bättre betalt när du säljer förutsatt att den funkar.

Gör som bmw525 skriver - kolla s-bok, m-testa samt var noggrann och kritisk. Det som verkar för bra att vara sant (fin BMW "billigt") är det oftast.

Lycka till. Jag är lite avis på dig för att du letar bil - det är en härlig känsla. Just nu är jag så nöjd med min bil att det kommer att ta tid innan det blir dags igen.

/Din BMW-junkie i trafikkaoset
Ha
58
Hammarhaj
320i -89 Touring
ok, tack så mkt för hjälpen, jag tror att jag vet vad jag vill ha och hur man ska undvika de värsta fällorna.

ja, nu är det bara kvar att sälja 206:an, nästa projekt... :-)

Är det någon som är sugen på en sån som andra bil eller nåt så är det bara att höra av er.

206 xs -00 3200 mil och lite lulllull..

har haft den i snart ett år, men nu kan jag inte hålla mig från BMW längre....!!!

Trettire, jag kan förstå att du är nöjd med din bil, en sån skulle man vilja ha 330Ci.... "smaskens"!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.