|
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta olja i motorn, kan jag pytsa i helsyntet i en 320i som gått 22 700 mil eller är det att be om problem? Tänkte närmast på Biltemas 5w-50 olja. Antar att ens säga Biltema är väl att betrakta som att svära i kyrkan, men deras helsyntet är så j-a billig! Och vad jag förstått ska den vara helt OK. Men passar det min bil? /Rådvill | |
|
Tyvärr är just Biltemas 5w-50 dåligt klassad (API SG), ta deras 5w-40 (API SJ) istället som var den högsta klassningen mellan 96-00. Mvh |
|
|
Håller med föregående! Jag har alltid kört med CASTROL i mina BMW, men förra servicen testade jag BILTEMA´s helsyntetiska 5w-40 & är väldigt överraskad av resultatet. |
|
|
Jag håller med rob_t_j_72, Köp biltemas helsyntetiska 5W40. Den tillverkas av statoil, och är en bra olja. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
| JONTEP: Lite nyfiken. Hur märkte du skillnaden? :) | |
|
A.Ca: Det är just det att jag inte märkte någon skilnad! Jag har nu kört drygt 800 mil med BILTEMA´s helsyntetiska 5w-40 olja & känner ingen som helst skillnad varken när motorn är kall eller vid hårdare körning. Vad gäller oljeförbrukningen så har jag inte behövt fylla på mer nu än tidgare, men om det nu är någon skillnad på dess tätande egenskaper så märks ju troligtvis inte detta förrän efter ett par oljebyten. Jag testade en omgång med Q8 helsyntetiska (som ändå är en ganska så dyr olja) i min förra bil. Då kände jag en klar skillnad. Framför allt när motorn var varm kände man att motorn tappade kraft jämfört med när jag hade i CASTROL SLX. |
|
|
Kör också på biltemas 50w-40 nu och funkar precis lika bra som allt annat... Dock tycker jag det är synd att deras 5w-50 är sunkigt klassad... Den skulle nog avhälpa M40 ticket något i min 318.. --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
gahh.. 5w-40 ska det stå inte 50w-40... Skulle få stå med blåslampa på blocket innan man startade den för att oljan skulle tröga sig upp till lyftarna :) --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.