|
|
|
|---|---|
|
Gjorde en storservice på min 328 igår och fick då se när jag bytte luftfilter att det sitter en restriktor vid insuget på luftburken. Den har i uppgift att begränsa insugsljudet ifrån boxen. En av de strypningar som finns på 328ornas insug. den sitter bara med en fäst tunga och kan enkelt demonteras från luftburken. Resultatet blev en något mer piggare bil med nu lite hörbart insugs ljud. 325orna har ej denna strypning och jag har inte heller upplevt något störande insugsljud ifrån den boxen. Så alla 328a ägare, ett helt gratis tips är att ta bort restriktorn för bättre flöde i orginalboxen. | |
|
Är väl ändå inte i luftboxen den stora luftrestriktionen är på en 328a? Är väl snarare att insugsrören är som sugrör i jämförelse med tex 325. Som jag förstått får man högre gashastighet med mindre diameter på insugsrören, därav det bra vridet på låga varv, men fattigt med effekt över 5000rpm eller vad det nu är... Byter man till ett insug från en 320/325a tappar man bottenvrid men vinner toppeffekt... antar jag iallafall |
|
|
scnitzermann: Har du någon bild på vad du menar? // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Peter_1982, inte för att vara Messerschmitt (det finns ju gott om sådana här på forumet ändå) med just denna restriktor jag menar är EN av alla strypningar som finns på 328an. Det finns belägg för det till och med i BMWs bulletin för just den här motorn att läsa om. Självklart så är den största boven här insuget. tsaros, jag återkommer med bilder på delen. Misstänker att den även finns på 528orna. |
|
|
Finns lite mer info här: Länk och här: Länk tyvärr skum skala som används flitigt av folk som flödestestar olika prylar. Slutsats "325" insug flödar bättre än "328", vilket påverkar bottendrag (vridmomentet) samt toppeffekten. |
|
|
Vill se bilder, så jag kan jämföra och testa på 528:an... Hur mkt effekt skulle ett 325-insug ge på 2,8 då? |
|
|
Vet att denna tråd är gammal men ändå :) scnitzermann: Vilken del är det här du menar eller vart sitter den mer exakt? Länk |
|
| Tror att de e nr 11 han menar, gjort samma sak på min gammla golf gti, ledde till ett lite tuffare ljud, som med öppet luftfilter men den tog inte in så mycket varvluft, så de funkade bättre :D | |
| Nej inte 11 väl? Den lär inte strypa, sitter nog innuti burken troligvis nr 7 eller 12 lite svårt att se där vad som sitter var. Lär synas tydlig om man plockar ur den och ser hur den ser ut. | |
|
oxå lite nyfiken vilken det är ? Har redan 2.5 ans insug. Länk |
|
| Nej, det är inte nr 11 jag menar. Faktum är att den inte finns med på de bilderna vilket är konstigt. Men, iallafall, det är inloppstratten som sitter just i inloppet till burken och som sitter fast med en plasttunga. Dess funktion är att dämpa unsugsljudet ytterligare. Sitter ej på 325 burkarna. Lättare att förstå om man har burken framför sig. | |
|
Den där sido hajfenan in mot motorn som sitter på luftyburken ser ut som en trekantig handtag, den har jag hört att bmw byggde till för ljudets skull. Har hört att bmw byggde den fel från början alltså felkonstruktion och då fick dom sätta ditt den som då finns på 328. Men om dom satte ditt den för att få ner ljudet eller tvärt om vet jag inte riktigt. Jag tror den är fär att dämpa ljudet istället. MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.