|
|
|
|---|---|
|
Med tanke på alla trådar i forumet om detta så verkar det inte vara ngn bit av en kaka att montera ngt annat än orginalenhet. Jag har pillat en del med stereo både i bil och hemma innan så helt novis är jag inte. Bilen det gäller är en 525i -93 (import om det spelar roll?) Jag har sökt och hittat mkt info men nu kvarstår ett antal frågor. Det som sitter i nu är en Bavaria Business kasett. Om det nu visar sig att det är ett orginalsteg monterat, skaffar jag då en adapter som passar bilen kablage till "lösa" tåtar som jag kan koppla strömförsörjningen på? Lågnivån till orginalstegen, är det vanliga RCA eller är det ngn fiffig BMW kontakt? Antenn nämnde ngn att det var problem med. I nuläget är bara huvudenheten aktuellt att byta men i framtiden ska hela systemet uppgraderas med nya steg, element och eventuelt baslåda. Ett elschema vore fint att hitta till min bil. Ngt som jag tycker är bra i andra forum jag besöker är såkallade "stickys", dvs trådar som behandlar frågor som dyker upp lika säkert och ofta som solen. När en tråd som besvarar problemen på ett bra och mångsidigt sätt dyker upp så klistras den och man hittar snabbt och lätt info om detta. Ngt att införa här med kanske? MVH Tobbe | |
|
Utan att veta exakt vad du har för utrustning i bilen så tror jag du kan byta huvudenheten rakt av, t.ex med hjälp av adapter mellan BMW-kontakten och ISO om din nya stereo har detta. Lågnivå tror jag inte du hittar alls, bara se till att de fyra högtalarkanalerna kopplas rätt så får du ljud som idag, antingen du har ett steg i mellan eller om de går direkt ur till högtalarna. Antennen bör inte alls innebära problem, det som däremot ibland glöms är matning (+ 12V) till bilens antennförstärkare, denna tas ut som vanligt från stereons remote eller antennstyrningsutgång. Det är stift 16, oftast vit, på BMW-kontakten, se till att denna är kopplad på ISO-kablaget. Möjligen får du sätta en adapter på antennkabeln från pinnkontakt till den nyare vinklade typen. FP |
|
|
Det gjordes idag, med en ISO adapter och antennadapter från siba för 150:- 5min senare lät det satan ur högtalarna, men det lät iaf :) Får spana in nya bra element senare. Det viktiga i nuläget är att det är ngt som spelar lite i bilen iaf. //Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.