AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
772

Knepig ketchup effekt med open air

*Testade ett BMC dubbelkonat filter på min 535:a för ett par dagar sen...
Den gick väl som den skulle genom hela registret men just vid 5500 varv fick man en liten ketchup effekt
Varför???

*Vid grenröret kommer det fram 2 mindre stål rör som kopplas till en luftslang och sen in i orginalburken...Vad är det för rör?
Det var stor skillnad om den var pluggad eller inte, speciellt för ljudet skull... Det vrålade mycket mer när den inte var pluggad
Peter
Det är väl nån slags avgasåtervinning, om man kopplar bort dessa kan man få lite mer effekt men då ska du plugga igen rören helst direkt vid grenrören

www.strippen.ws
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Jag var nyligen tvungen att byta rören mellan grenröret och luftburken eftersom de hade rostat sönder... Fick då (genom detta förträffliga forum!) reda på att de kallas Puls Air-rör resp. ventiler och att de (precis som Peter säger) har att göra med avgasåtervinning pga miljöskäl. Funderade på att plugga mina, men hittade ett fint exemplar på skroten och bytte dem istället (visste inte om detta med effektökningen då... Hmmm...) Och visst vrålade det mer när det blev hål i det ena! Dock inte med ett lika angenämt ljud som i din skulle jag tro (har ju bara en sur liten 4:a...:-/

Mvh
/Pewe
Aha... Då är det ju "bara" att leta rätt på ett sådant utan rör på skroten...
Jo ljudet var det inget fel på, det hördes var man var iaf!
Blev bara förvånad över hur bilen betädde sig synd att det kom så sent i registret.
//Nicke
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Blev i efterhand lite sugen på att plocka bort dessa puls air-rör. Ger det verkligen en effektökning om man pluggar igen hålen i grenröret? Kan det bli skumma värden vid besiktningen? Bästa sätt att plugga - passande bultar (M15, M16?) direkt i hålen eller...?

Mvh
///Pewe
zi
230
zigge
740iA -96
Om jag inte minns fel, så används "Puls Air" för att tillföra luft till avgaserna via rör till grenröret, till skilnad från EGR som tar avgaser till inslugsluften. Anledningen till "Puls Air" är att man genom syretillsättning efter förbränning får resterande bensinrester att antändas av värmen i avgaserna. Att plugga dessa skulle rimligen inte ge någon effekthöjning. Iallafall knappt mätbar.
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Nja, jag undrar om det inte är tvärtom ändå.... Jag hade ett hål (!) i luftburken på motsatt sida där puls air-röret går in i burken, vilket tyder på att det är en jädrans fart på luften/avgaserna som kommer från grenröret. Så tolkar jag det i alla fall.

Mvh
///Pewe
Paap Reeder
Hej!
Har nyligen bytt mina PulsAir-grenrör till de som monterades efter jan -87 utan Puls Air. Det blir effektökning med ngn % och det beror enligt min mening att det inte sitter nå´tt i vägen för avgaserna vilket det gör i PulsAir-rören. Det sticker ner smårör typ 10mm precis i avgasströmmen ut från avgasventilen.
CO- värdet kommer sannolikt att höjas.
MVH /// Paap Reeder M535iA -86 E 28. Tillv 86-09.
Lo
87
Low
E30 325i touring -90
E30 320i -83
Den enda vinsten man får av att ta bort puls-air systemet är att man får bättre avgasflöde (k-sprit råder ju bot på den ökade co:n) Däremot finns det ingen mening med att plugga rören och låta dem sitta kvar, en metod är ju att ta bort munstyckena i grenröret och svetsa igen hålen, men då bör man kanske ha ett grenrör att byta med till besiktningen eftersom de brukar vara petiga med puls-air och EGR. Frågan är ju om den lilla förbättringen i flödet är värt jobbet.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag har inget pulsair system på min e28 535á (extaktor grenrör) och sbp har inte nämnt något om det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.