AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.052

Byte packning topplock E39

ue
30
uenikjon
530 iAM T -01
525 ix A -93
Har en 528 ia -96 som förmodligen har trasig topplockspackning. Behövs några specialverktyg för detta?

528 iA -96
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man behöver låsningar till kamaxlarna för att justera in vanosen, det är egentligen ett par frästa metellstycken som låser fast kamaxlarna i bakkanten, man kan nog lösa detta på ett eget sätt också.
Så egentligen inte några specialvertyg förutam sedvanliga vertyg för topplocksbyte, men märk rörliga delar vanos mm när du plockar isär, så du har nått att gå efter vid ihopsättningen.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
118
blue 325
M3 cab-97 estorilblå
Har precis gjort dena operation på min 528 och precis som hasso skriver så går det att göra utan några specialverktyg, va noga med att märka upp allting bara så är det inga problem.
Vad har du för symtom på bilen då? Jag rev min topp i onödan då det va vattenpumpens pumphjul som hade lossnat från axeln. Jag trodde att komprision läkte ut i kylvattnet och att det va därför bilen kokade. Men du kanske har vatten i oljan eller några andra otrevligheter?

mvh: Stefan

Länk
ue
30
uenikjon
530 iAM T -01
525 ix A -93
Tack för svaren....hittade problemet det var en spricka i kylarens plastdetaljer. Fick inget tryck i kylarslangarna trodde det berodde på trasigt topplock...puh! Nu räcker det med att köpa ny kylare :-). Hörde även ett tickande ljud.

528 iA -96
Har en 524td -91 och skall byta topplockspackning på den. Dessvärre finns det 3 varianter - 3 st olika tjocklekar med 1 eller 2 eller 3 st hålmärken på sidan om packningen. På min motor finns den med 1 hål. Undrar om jag kanske skall använd den ngt tjockare med 2 hål istället? (ger förmodligen lägre komp) detta eftersom det blir 2:a gången jag byter packning. Finns det någon som har ett svar?
James
James: du skriver att du bytt packning en gång innan, planades toppen då ? isf så kan det ju vara så att planad topp i kombination med standardpackning ger lite högre komp (beroende på hur mycket toppen är planad). En för tjock packning ger som du säger lägre komp, vilket ger en liten effektförlust, men allt beror på om din topp är planad tidigare...men har det funkat bra med den nuvarande packningen så ta en likadan...

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.