AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
736

Vart hittar man en mkt fin E38

Hej
Har nyligen hittat till detta forum och jag
Hej
Har nyligen hittat till detta forum och jag slant direkt på enter-knappen.
Men min fråga var: Jag letar efter en BMW E38, helst 750IA, men även V8:or går bra. Men efter ha läst en hel del inlägg (i detta utmärkta forum) så varnar alla för 750, varför det.
Det ända jag är ute efter är att hitta ett mkt fint exemplar (ja, jag har tittat på några), där man kan "garantera" miltalen och service, reperationer och som dessutom ser bra ut.
Jag är fult medveten om att det är en dyr bil och att det krävs mkt arbete och pengar för att ha den gående, men jag har haft svårt att hitta något exemplar där man verkligen har skött bilen innan jag tar över (för jag kommer att sköta den).
Är det så sorligt att det inte finns riktigt välskötta exemplar i Sverige, utan det mesta är importerat (inget fel i detta), men med "skumma" serviceböcker och i oklart skick?
Vad säger ni, går det att hitta ett mkt välskött exemplar eller får man räkna med att det är lite halvskumt?
När det gäller priser, så är jag väl medveten om det låga värdet (på en toppenbil) och att jag inte kan räkna med att få ut något om jag själv skulle sköta en sådan bil exemplariskt, men det är ju känslan och nöje att få ratta en sådan bil som är glädjen ;-)
Jag är t.o.m beredd att sälja min Saab 9-3 -01 (185 hk) och köpa mig en "enklare vinterbil" för att få förmånen att äga en riktig BMW.

Micke

Ras.mus
Tja, då är nog valet att importera en själv, med allt vad det innebär. Kolla iaf försäkringar först, det kan bli en chock vad den kostar..

Men som sagt, i tyskland finns utbudet, de rostfria bilarna och den rikliga utrustningen. Så mitt råd är om du har lite pengar att satsa, skaffa en kompis som kan tyska och ta en veckas semester i tyskland...

Förbered dig ordentligt bara! Det finns en fin guide här på forumet.
Hej Ras.mus
Jag har funderat på det du säger, att importera själv.
Har bekanta som gjort det, förvisso Audi typ S6, RS6, men dom har varit nöjda
Men det jag saknar är, det måste väl finnas bilar i Sverige som är importerade med samma förutsättningar som jag är ute efter.
Mkt fina BMW, i bra skick med komplett dokumentation osv. och som vill sälja, eller är det så fantastiskt, så att har man lyckats komma över en sådan bil, så behåller man den?

Det kanske blir en resa til Tyskland i allafall!

Micke

Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Hej M.J

Jag håller med Ras.Mus. Åk till Tykland, ju längre söderut desto bättre, undvik småhandlarna och räkna med att få betala lite mer än de billigaste exen på internet. Du kommer då med stor säkerhet att hitta ditt drömex. Själv är jag ofta i Tyskland p.g.a mitt arbete och jag hittade mitt ex. hos BMW i Mannheim för två år sedan. En tidigare ägare, massor av utrustning samt alla servicar hos samma BMW-anläggning. Med 7200 mil på den dokumenterade mätaren gav jag då 18 500 Euro. Sedan dess har ju priserna rasat kraftigt så du kan komma långt billigare undan.

Johnny

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Glömde skriva att det nog är som du antar. När man hittat sitt drömex. behåller man det nog så länge man kan. Var just i garaget och tittade till min avställda V12:a och konstaterade att jag fortfarande är djupt förälskad i den;). Den blir nog kvar läänge.....

Johnny

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
V12:an i E38 är vässad till 326 Hk och har multiplexteknik som fungerar bra, v12:an i E32 brukar kunna få problem med avgasreningen om den inte har blivit ordentligt omskött, därav ryktena?

Den här verkar fin: Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.