AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
882

Orkeslös motor - Skit i systemet?

Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Hej,

Helt utan förvarning, började motorn dö på tomgång men gick att köra dock utan någon större krafttillförsel!? Kan stampa plattan i mattan och responsen är, gäsp, bilen accelererar men som om man hade ett 10 ton tungt lass på taket. Motorn får jobba för minsta lutning.
Som tur var befann jag mig på Österlen i dag och ringde genast min husmek, Åke i Valleberga, som trodde att det var något tillfälligt fel och bad mig koppla ifrån batteriet. Tog mig sedemera till Åke, som inte kunde konstatera något felmeddelande!? Det verkar som om bilen funkar OK efter den varit avstängd men efter en stunds körande kommer samma beteende tillbaka? Ringde Åke igen, som gissade på dålig generator eller massflödesmätaren!
Någon som vet?

Mike
stefannorr
kam eller vevaxelgivare?
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Stefannorr,

Det lutar mer åt det du misstänker när man läser om andras problem med samma symtom.
Ska kolla lite själv i morgon men sedan får bilen gå igenom det stora DIS testet.

Mike
stefannorr
Ja tyvärr verkar de va vanligt framförallt med kamaxelgiveren..tröst i de hela är väl att de är relativt billigt 2000-3000 tusen kr med jobb,men tydligen busenkelt byta själv...
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Kollade upp vart kamgivaren sitter och att 'nån' verkstad ska ta 2-3000 för ett byte låter helt orimligt om än lite trångt med åtkomsten. Läste lite tidigare inlägg och i slutet på 2002 kostade en givare ca: 700 kronor. I andra inlägg sades det ta 10 minuter att byta!? Inte omöjligt för den erfarne skulle jag tro! Men som sagt först ska jag köra en DIS test.
Körde för övrigt en runda på 2,5 mil idag utan någon som helst symtom!? Brukar kamgivaren uppvisa eventuellt fel först när motorn är riktigt genomvarm?
Har inte kollat upp MAF:en ännu!

Mike
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Snackade med Åke idag och han körde tyvärr inte DIS i expertläge!
Var i Malmö trakten kan man få detta gjort? Undviker helst BMW verkstäder.

Mike
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.