AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.368

Kända fel vid köp av M5 E34 som kan bli dyrt att åtgärda ?

Är på jakt efter en M5 E34..har modellen några kända fel som man ska vara extra uppmärksam på så man ej blir ruinerad efter köpet ?

mvh
Martin
Du kan ju alltid prova att söka på M5 and E34 bara för att en tråd faller ner så betyder det inte att den är "useless"
Gemini__
Finns en hel del köpråd och dyl. till denna vagn. Testa att sök som "Delerium" nämner, hittar du inget intressant får du återkomma. Välkommen till forumet förresten!

Mvh:
Thomas
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Modellen har väl inga jättefel, däremot finns det ägare som kört sönder bilarna och sedan inte vill erkänna bristerna för spekulanter, det är svårt att hitta en schysst M5 E34 idag.

-M5 E34 Limousine register Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag arbetar på något som ska likna en liten köpguide, sidan är inte klar men jag lade upp första bladet där du kan se lite punkter.
Länk
Den sidan täcker absolut inte alla tänkbara brister som en sån bil kan ha, och jag är ingen fordonstekniker så jag reserverar mig för eventuella dåliga tekniska förklaringar =)
Listan är sammanställd med data från SBP-protokoll på en handfull bilar, egna observationer, information från ägare samt punkter som nämnts i diskussioner här på sidan. Hoppas det hjälper något.

-M5 E34 Limousine register Länk
Har själv haft 2st, 3,6l och 3,8l. 3,8l är den du ska köpa tycker jag. Den är faktiskt mycket bättre. Motorerna, växellådorna är hållbara, kolla bara efter att de går bra, inget skrammel, eller tjut nånstans. På 3,8l finns det utmärkta EDC systemet (elektro hydraliska stötdämpare), se till att detta funkar. En dämpare går på ca 1000€.

Annars hade jag endast små bagatell fel på mina bilar under ca 3års tid. totala reparations kostnader på 3,6l var kanske 1000€, på 3,8l ca 500€.

En mycket trevlig bil.

Och en sak till, min 3,8l var vid köpet 20.000mil, och funkade perfekt. Stirra dig inte blind på mätarställningen. Kolla runt, titta på många bilar. Skicket avslöjar om mätarställningen stämmer.

På denna sida finns min gamla till salu i Finland. Den enda M5'an där. Dålig bild men en mycket fräsch bil ska du få om den varit i enthusiasters händer fast den rullat mycket. Kolla priset:)
Länk
Ber om ursäkt visste inte att du var helt ny här. Då kanske inte allting är så lätt att veta. Men som sagt en väldigt bra sak du kan göra är att söka för det finns massvis med trådar här som du kan underhålla dig med i flera timmar, Samt att du kommer hitta brister och fördelar på båda två. 3.6:an har jag hört skall vara lite hållbårare än 3.8:an och att 3.8 ska vara lite vassare (inte undra på). Men en sak som du bör tänka på innan du köper en sådan "kraftfull bil" är att lägga upp en budget på 15-20 tusen till oförutsedda rep. och dylikt + att kom ihåg att kolla historiken nogrannt. Lägg hellre ut 20tkr extra på en fin välservad än en 92-:a med ett "trasigt halvljus" så att säga

sist men inte mins stirra inte fast dig på miltalet hur frestande det än är att hitta en låg milad för låga pengar. För då döljer det sig någonting bakom det. Lycka till
Allt kan gå sönder på en bil, det kan det på alla bilar. Om det gör det på en M5a blir det dyrt, jättedyrt! Ha en buffert för eventuela problem och försök hitta ett fint exemplar, det är mitt tipps!
hehe okej tack för svaren...ska söka om ja kan hitta mera info..stod ju en hel del bra på HD91:s sida !
Här är en bra sida till Länk
Hittar du ett fint ex av vare sig 3,6 eller 3,8 så är dom väldigt hållbara. Sköt servicerna och kör den med insidan av huvudet. Med det menas låt alltid oljetemp och dylikt va bra och övervarava inte. Dessa motorer är gjorda för att gå länge och hårt.

Och det gör de men som sagt var ha en budget.

Lycka till.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.