|
|
|
|---|---|
_WmB_ |
vilken bil är snabbast? |
| Svaret är M3 och 300ZX. Bra va? | |
TobbeBMW |
Det är nog 300:an 3 liters sexa med dubbelturbo och XXX antal hkr, M3:an är ju dock bra mkt brutalare utan turbo, det är ju fusk med en sån, och inte minst med två då :-) |
_WmB_ |
varför skulle inte M3 Evon kunna dra 300zx:en? skiljer det så pass på dessa ändå? även fast m3 har 321hk mot 300:ans 280? |
| Hej jag tror M3:an tar 300:an org vs org. Pga att M3 an är mkt lättare och 300an väger så mkt men me lite modifiering så kan mam få 350 häst i 300:an och då drar den m3 an tror jag. | |
320-325 |
hmm en supra Mk III med bpu trim typ 280hk 470nm drar m3 3,2l men inte i starten och en 300zx v6 på 280hk x antal nm som oxå är lite varvvilligare ärn va MKIII borde nog lämna M3 an bakom sej efter ett tag ... men men ... man ska aldrig säga aldrig M3 an är nog bra vass.. |
_WmB_ |
danieel: har samma teori om det med org vs org men m3 med turbo lär väl inte 300:an ha nåt att sätta imot?:D |
|
Varför är turbo fusk? Det är endast ett smart sett att få mer effekt enligt mitt sätt att se det. Att BMW inte har det på sina bensinmotorer innebär inte att andra tillverkare behöver avstå. /Simon |
|
| En orginal 300ZX är INTE snabbare än en M3a. Trimmar man den dör orginal kopplingen direkt. En kompis ägde en 300 för några år sedan, en trevlig bil men mer glidare än M3. Han vässade den till ca 400 hk enligt TME, men den var bara lite (jättelite) snabbare än min gammla M5a som var helt orginal. | |
| kompisens M3 körde mot 300ZX och M3an var klart snabbare...båda var origanal...300an en 91 m3 en 93a | |
_WmB_ |
vad har 300:An för tjänstevikt? |
320-325 |
hmm konstigt .. d är ju så lite vrid i en M3 a tycker att de borde ta ut sin rätt i långa loppet.. |
|
300:an väger bortåt 1700 kg har jag för mig..... Vikten är en (ytterligare en) nackdel med överladdningen. I och med att vridet blir våldsamt så måste allt i drivlinan anpassas för detta och därmed brukar vikten öka ordentligt. |
|
| m3an är rappare! 300an går fortare! det är utprövat!!! | |
| Vridet har mycket litet med saken att göra. Hästkrafter, vikt och (i höga farter) luftmotstånd är de faktorer som avgör. | |
320-325 |
jo visst.. men ett bra vrid så orkar det ju mkt bättre.´behöver inte växla lika ofta heller. kan ha långa växlar. men visst i starten så är ju vrid inget bra. men sen när hastighetsnålen ska svepa över hastighetsmätaren så verkar vridet lite viktigare.har själv en Mk III 3liters rak 6a me enkel turbo. lite uppställt ladd cirka 260hk+ o 380nm . o vridet är ju helskönt från 2500rpm till 5500rpm så matar den jämnt o gött.från 100 o uppåt så trycker det på rejält. men visst 0-100 så är det bara jobbigt när laddtryck kommer så släpper det me en gång. den blir lite svår spakad liksom.sen tyngden har den ju rejält imot sej. med sina 1780kg :( men uppvägs då av rejält vrid :) som brukar ta ut sin rätt i lite högre farter. men som sagt en M3 är nog rejält vass. |
320-325 |
en en MKIII med cirka 300hk ungefär vrider ur sej 500nm + 520nm om jag inte minns fel. och då vet jag att en M3 inte har så mkt att säga till om för att vridet tar ut sin rätt.även om M3 an har mera hk. så vrid tycker jag kan vara trevligt. enligt min åsikt.speciellt i lite fart. |
|
Det finns en lång tråd om detta med vridmoment, effekt och prestanda. Sök den så finns det läsning. En fundamental skillnad mellan vridmoment och effekt är att (bortsett från friktionsförluster i kraftöverföringen) så är effekten oförändrad av de utväxlingar som finns mellan vevaxel och drivhjul. Vridmomentet förändras däremot i proportion till utväxlingsförhållandena, vilket gör att det vridmoment som finns vid drivhjulen är något helt annorlunda än det som finns vid i motorn. Rent allmänt så straffar detta motorer som arbetar på låga varv med högt vridmoment. Så länge du kör med växel ilagd säger motorns effekt (på det varvtal som för ögonblicket används) mer om vridmomentet på drihjulen, än vad motorns vridmoment gör! Sedan finns det ju de som uppskattar att köra på låga varv, men pratar vi om att få maximal acceleration ur ett givet fordon är effekten betydligt mer intressant än vridmomentet, speciellt i höga farter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.