|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som känner sig sugen.. Jag gör det åtminstånde.. | |
|
Länk |
|
|
Mycket billigt! Men hur dyrt att renovera/skaffa en annan motor? |
|
|
Inte alls särskillt billigt, fråga mig jag vet... Räkna med att i värsta fall byta alla kolvar, borra blocket, renovera topp och 2 st nya turbos + diverse prylar som tillkommer = minst 50000 + arbete. Bilen i fråga har ju inte ens Alpina ratt och knopp, kostar att skaffa dom prylarna också. Detta gäller om du skall göra det bra, en snikrenovering blir givetvis billigare, men då är det bara för att sälja bilen vidare, inte att behålla själv. Har gjort exakt detta själv så tro mig, billigt blir det aldrig. |
|
| som b10tobbe säger så komemr det bli väldigt dyrt att fixa | |
|
Stämmer, men en sådan i Finland skulle gå på ca 30.000€ tror jag. M5 E34 3.8l är ungefär 20.000€. 5000€ inköp, 5000€, utbytes motor/renovering av befintlig, vissa små atiraljer 1000€, skatt på en ikke fungerande bil, eventuellt 5000€. Så halva priset:) |
|
|
Skulle kunna ha den klar under 100k inkl, bil. Just nu finns det en Bi-Turbo med trasig kaross i Sverige. Mer än så sägs inte här... Ratt + V,knopp räknar jag inte som så dyra saker.. |
|
|
B10Alpina. Nr 482 |
|
|
50K för å laga den? gör man det själv kommer man ju under 20 |
|
Tu 135 1602 -75
318is M-TechII -90 325i Touring M-TechII -90 325turbo M-TechII -89 M5 -91 525i Touring -92. |
Men står det inte i annonsen att turbona behöver bytas samt en kolv?(inte så världsmästare på tyska...) hur skulle man kunna renovera den för under 20k? Jag menar man lär juh inte bara byta en kolv då man ändå håller på? |
|
alltså jag vet inte heller vad som har rasat, kanske bara e topp packningen? hur som, visst om vevaxeln har gått av tex e d ju total ras, men förmodligen är det bara nå skit, skottsäkra motorer! några scenarion: spikat sönder en kolv: en sats kolvar 12K ny packning 4K nya lager 4K plana toppen smäll ihop skiten å kör. blåst packning: 4K för en packning plana och renovera toppen 6K sönderkörda turbos: 2 nya turbos 15K sönder körd diff: ny diff 3K rasad låda: ny låda 3K inget som kostar mer än 20K visst det kanske kostar lite mer, men 50? |
|
| läste lite, turbosar och kolv verkar d som, då är ju frågan om stakar och topp klarat sig, 2 nya turbosar, vet inte vad d sitter för några org, men nöjjer man sig med några andra modernare agg så fixar man nog nya för 5-6K ny topp packning 4K lyckas man hitta en kolv kommer man ju billigt undan där, bmw kanske säljer? säg en 1500 för en kolv, nya vevlager 600, plana toppen fikabröd har man kontakter å lite tur blir d under 20K vill man renovera toppen å lite sånt å kostar på sig lite kanske 30K | |
|
B10Tobbe har rätt i det han säger,, det kostar massa om man vill göra det på rätt sätt. Blir alltid mer än vad man tror från början + att när man då ändå river ner motorn så vill man ju byta ut allt som slits. Men jag tänkte använda mig använda mig av kontakter,, i så fall. Har man inte dessa och vill renovera motorn så kostar det flis... Men som sagt,, det finns andra bilar i detta land som inte har rasad motor,, dock kaross. Mvh.. Micke Skiöld Länk |
|
|
jimbooo: Hade du tänkt sätta 535-låda på B10:an eller? Alpina B10 BiTurbo har väl en Getrag 290 värstinglåda som är super-ovanlig och därmed också superdyr?! /markus |
|
|
En ny Getrag 290 låda kostar nog inte under 50' ny och begagnade finns det ju inte mkt utav eftersom den endast gjordes till Biturbon. Den som finns i Sverige kommer jag plocka lite delar från. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Som sagt, skall det göras riktigt blir det dyrt. Min renovering kostade mellan 40- och 50000, men då byttes, eller renoverades ALLT. Även jag hade mina kontakter, köpte delar från Tyskland, gjorde allt arbete själv m.m, men kostnaden drog ändå iväg. Jag behövde inte byta Turbona på min då de var nya, lägg på den kostnaden på min renovering, så skulle det blivit betydligt dyrare. Men visst, om det bara är kolven som blivit skadad och blocket klarat sig, så går det säkert att komma billigare undan. Jag har 5st begagnade BiTurbo kolvar om någon skulle behöva... |
|
|
Den har ju f*n breda njurar! Dvs. en av de sista tillverkade! En raritet! Rädda henne! :) MVH, E38B12 |
|
|
Ja..... Vid vissa tillfällen vill man hellre bo i Tyskland. Så man hade kunskapen med språk, närheten mm till just sådana här tillfällen. |
|
| hej det är ingen som vet nån bi turbo som är defekt eller krockad tillsalu ?? antingen i sverige eller utomlands ?? mvh robert | |
|
sidenmark: Har du tittat på tyska E-bay? Är det några specialla delar som du söker? |
|
|
hej har mest tittat på mobile , men ska titta där du tippsade om ! tackar är ute effter nått trsigt eller krockat hel bil med papper ! som ska fixas till , dock så måste papper på bilen finnas med så den går att få i trafik igen , mvh robert |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.