AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
665

Vindrutetorkarna döda!?

da
75
dagskjo
528iA-98
Hej,

torkarna är plötsligt helt döda på min E39:a, kollat säkringen??? Vad kan det vara??

//JJ
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Hade samma på 523an, det var ett relä som var trasigt.
da
75
dagskjo
528iA-98
Fyller på med ytterligare info efter verkstadsbesök,
relät verkar dra och ström finns framme vid relät men däremot saknas matarspänning enligt mekaniker.....

Någon som har nån idé om felkälla?

//JJ

Reläet drar, ström finns men matarspänning saknas? Låter som mekanikern inte har riktigt klart för sig... E39 har antingen två reläer eller ett lite större (brunt), sitter i framkant inne i e-boxen under höger kupéfilter. Det blir inte sällan brända kontakter i dessa, reläerna går att öppna och kolla/justera, eller provbyt och se om det hjälpte.

FP
da
75
dagskjo
528iA-98
Hej igen,

folke: har du lust att förklara vad han (tros) mena med att matarspänning saknas för en okunnig :-) ?

Ström finns framme vid relät, det är väl vad som behövs antar jag?? Kan det handla om jordfel?

Tackar för tips//JJ
da
75
dagskjo
528iA-98
glömde att säga att det är den senare varianten med ett större brunt relä i framkant......
Jag kan omöjligt veta hur han menar, men uppgifterna är lite motsägande...
Öppna det bruna reläet och studera kontakterna (två st), den ena är säkert bränd. Rengör med t.ex en smal bit smärgelduk, ev behöver kontakterna bockas till lite, och testa igen.
Vid behov, byt reläet, och om spänning gär ut från reläet och in i motorn så måste felet ligga i denna.
Jordfel = fel på minusledaren? Möjligt men inte så troligt.
Oftast jordas enheterna i bilar genom sitt hölje, jordfel används ofta lite felaktigt som beteckning på alla möjliga okända fel.

FP
Har vart med om samma sak på min e39..

Gjorde som Folke skriver och fick fart på torkarna.. Får inte det där med matarspänningen att gå ihop.. Om det skulle visa sig att relät och stömmen är helt ok så tycker jag du ska kolla så det inte är något rent mekaninskt.. Det har nämligen hänt mig.. Slå på torkarna och knalla sen ut och försök dra lite i "armarna" för att hjälpa dom på traven. Om det skulle va så att dom gör ett försök men inte orkar, ja då är det bara att börja riva ner..

Skulle det va ett mekaniskt fel så är det bara att hojta till så ska jag ge dig några tips om vad det är som troligtvis spökar..

Lycka till!!

Mvh Jocke

Even the worst day diving, is better than ANY day at work...

da
75
dagskjo
528iA-98
Tackar så mycket för tipsen, återkommer när jag kollat!

//JJ
da
75
dagskjo
528iA-98
En fråga till, hur öppnar man upp relät??

/JJ
Det är bara att pilla upp locket med en liten elmejsel eller liknande.. Skulle du inte vilja plocka isär så kostar ett nytt 130:- på BMW..

Lycka till!!

Mvh Jocke

Even the worst day diving, is better than ANY day at work...

da
75
dagskjo
528iA-98
Hej igen,

precis som folke tipsade om var ena kontakten ganska svart, efter rengöring fungerade torkarna igen.

Tackar folke och Jocke för tipsen, vad gjorde man utan Autopower....:-)

//JJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.