AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.154

för högt hc vad är felet?

nikkieb0y
Jag hade för högt hc på m3:an nu vid senaste besktningen. vad kan vara fel? är det lambdan eller kattarna eller kanske oljan rent av? kanske till och med kan vara att den får lite för mycket soppa? nån som vart med om detta? det är bara hc som är högt. har provat att sökt men inte hittat nått bra svar.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hur högt var det? Hur var de andra värdena?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

nikkieb0y
det var väldigt högt. hc var på 300 på tomgång. men nu är bilen servad. den oljan som var hade gått 1500 mil så det kan bero på det. men jag kan inte åka kolla på bilprovningen för bilen är avställd.
Åka 1500 mil på samma olja i en M3a?! Oj..

Mvh Per
Ypp, byt olja och kört i 200 km/h precis innan mätningen så blir HC under 10 :)
nikkieb0y
p3r -> det är mycket 1500 mil på samma olja. men enl. bmw skulle det inte vara nån fara eftersom det är servad enligt boken.
Använder man fin olja= rätt olja + att man ej kör som en biltjuv
så ser jag inte varför 1500Mil skulle vara skadligare för en M3:a
än någon annan bil !!??
Rätta mig om jag har fel!!

Mvh Christer

"Den som har mest grejer när han dör vinner!!!"
Per > Varför skulle man inte kunna köra 1500mil med samma olja i en M3?
nikkieb0y
det skadar väl inte om man byter en gång mellan servicarna. men jag tror inte motorn mår dåligt av det. skulle den göra det skulle det väl vara en oljeservice där i mellan...
Kanske inte är farligt, fast jag tror inte att det är så bra endå.. Jag skulle då aldrig köra 1500mil på samma olja. Det finns inga som kör lugnt med sin M3a. Varför ska man då ha en sådan. Det är ingen Volvo 240 som ligger under 4000rpm hela tiden.

Mvh Per
Allt beror ju dock på hur man definerar "lungn körning" ??
Byte mellan servicen är ju givetvis ingen nackdel!! ( det är ju givetvis upp till var M3 ägare, att byta olja på sin bil när han själv önskar !!)
Men så länge man inte ligger på varvtals-spärren på varje växel ur varje korsning = biltjuvs stuket !! så tror jag inte att 1500 mil är skadligt för motorn!!
Varmkörning e ju som bekant också a & o på dessa maskiner !

Mvh Christer

"Den som har mest grejer när han dör vinner!!!"
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
kolla efter hål/spricka i avgassystemet för det felet var det som min kompis fick på sin m3-95...han lämnade in bilen på bmw för felsökning....1800kr......och de sa att det var det felet....han pnktade det lilla hålet med en svets ...och vipps gick den igenom besiktningen

///325///
nikkieb0y
jonte -> det är inga fel själva rören. men värmeskölden på ljuddämapren håller på att ge med sig, kan kanske vara något liten läcka där, men jag ska byta ut den under vintern.
Fräsha stift med rätt gap?
Tändningen är bra/rätt?
M.V.H.
Wiman
Hål i avgassystemet kan påverka avgas värdena, men gäller det före eller efter kattarna ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Både före och efter katalysatorer/lamdasonder!

Även tjuvluft på insugningssidan ger felaktiga avgasvärden.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.