AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
778

vilken olja till Z8?

Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
Bilen har stått i garaget men i morse sken solen och jag fick en såååån sug efter min älskling så jag tog den ut för en repa. Då tänds lampan för oljeservice. Eftersom jag har väntat på detta ett tag så har jag hunnit fundera lite på vad jag vill ha. jag funderar på att välja mellan Castrol TWS och Castrol RS10/60. vad tycker ni? fördelar/nackdelar?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Castrol RS är en nyare och bättre olja. TWS är godkänd av bmw och en mycket bra olja. Skillnaden mellan dessa är ju inte mil och någon skillnad lär du knappast märka. Jag antar att bmw får byta oljan åt dig och då är det väl TWS dom använder?

Fördelar/nackdelar? RS är nyare och (marginellt) bättre helt enkelt..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anders, har BMW godkänt RS10W60 till Z8?

För ett halvår sedan var enbart TWS godkänd till Z8 och tidiga E39 M5.

Jag har dock haft en diskussion via mail med Castrol och deras åsikt är att RS10W60 "bör" fungera utan problem....
RS är som du skriver en modernare olja med modernare additivpaket än TWS.
Men vad jag vet, har inte BMW testat RS10W60 och därmed kan de inte säga att den är "godkänd" för Z8.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
den servicekillen jag pratade med sa att dem häller TWS i M3or och RS i M5or. RS var dock billigare och det fick mig undra om inte TWS var på nåt sätt bättre....
jag har oxå oljeservice direkt efter avstälningen. har bestämt mig för RS efter ett snack med Castrol kundtjänst. kan knappast vara sämre för motorn än vanlig smet dem häller i 2.8or trotts att som Johan skriver är den inte officiellt godkänd för just M motorer.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Vem säger att Formula RS är bättre än TWS Motorsport i M motorer?

Castrol TWS Motorsport 10W-60 är den enda oljan som är BMW godkänd för S54 i E46 M3 och M Coupe/Roadster samt S62 (upp till 03/2000) i E39 M5 och Z8 och den nya Castrol Formula RS 10W-60 är inte BMW godkänd.

De har ungefär samma viskositet vid 40°C och 100°C eftersom båda oljorna är SAE 10W-60 men här slutar också alla likheter. De använder antagligen en mycket snarlik (eller samma) basolja men TWS Motorsport har mycket mer advancerade (och dyrare) additiv för bättre egenskaper och starkare oljefilm vid höga temperaturer.

/RS2
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

RS2,
Att en olja uppfyller ett godkännande betyder inte automatiskt att den är bättre än en som inte uppfyller den.

I det här fallet så är TWS en äldre produkt än RS-oljan. RS-oljan uppfyller högre krav enligt API varför det inte finns något som talar för att den är sämre än TWS, tvärtom. Det är inte Bmw:s godkännande som sätter ribban för hur bra en olja är, även om det borgar för att den är bra...
Dessutom så tror jag knappast att Bmw VILL "godkänna" RS-oljan, det skulle bara innebära att den kan inhandlas på andra inköpsställen än bmw själva. Hur mycket tror du inte Bmw förlorar på det?
Anders S,

Vem är det som avgör om en viss olja är bättre eller inte för en viss motor? Jo det är motortillverkaren som i det här fallet är BMW M.

TWS Motorsport är framtagen av Castrol på uppdrag av BMW och Porsche för vissa motorer som kräver denna olja. Det är också därför som den inte går att få tag på överallt men den säljs på flera ställen än bara hos BMW och Porsche.

Varför Formula RS uppfyller den högre API klassning har inget med kvaliteten att göra utan endast att den går att använda för längre bytesintervall. Enligt BMW M så klarar inte Formula RS deras krav till M motorerna.

Vad är det som är så svårt att inse med att Formula RS och TWS Motorsport är två olika 10W-60 oljor med olika egenskaper? Gissa varför Formula RS är billigare att tillverka!

/RS2

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Största anledningen till att RS är billigare än TWS, är troligen att den tillverkas i mycket större kvantiteter än TWS som därmed blir dyrare att både tillverka och distribuera eftersom det blir en "specialprodukt".

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är RS-oljan billigare att tillverka? Vilken är din källa på dom uppgifterna?

Jag har inte svårt att inse någonting, jag vet hur oljebranschen fungerar efter 4 år i den. "Godkännanden" och "rekommendationer" på oljor kan det ligga mycket bakom, mer än bara kvaliten på den. Pengar brukar vara den viktigaste frågan. Oberoende tester däremot brukar säga desto mer om vilken kvalite oljan håller.

Ja det finns väl flera anledningar till att TWS Motorsport är dyrare men blanda inte ihop utvecklings-, tillverknings- och distributionskostnader.

Fakta är att TWS är den enda godkända oljan för vissa M motorer så vi diskuterar inte några affärsmässiga samarbeten eller generella rekommendationer ifrån någon tllverkare.

Enligt flera uppgiftslämnare på Castrol och BMW M i Tyskland så har TWS bättre egenskaper och starkare oljefilm vid mycket höga temperaturer.

/RS2
Det här med API klassningen av TWS Motorsport och den nya Formula RS har sin förklaring då endast SJ fanns 2001 då TWS Motorsport klassificerades och det har inte funnits någon anledning för Castrol att göra om testerna för att få den SL klassad eftersom vare sig BMW eller Porsche kräver detta då de har sina egna godkännande av specialoljor. Så slutsatsen är att för Z8 så är det endast TWS Motorsport som ska användas.

/RS2
och för min del då? en uppstressad M52 borde må bra av både TWS och RS som båda är bätre alternativ än det som är standard för M52?
eller gör jag klokast i att oxå förlita mig endast på TWS ?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
tack Johan, RS2 och Anders: mycket intressant läsning detta.
Då blir det TWS för min del.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.