AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.055

Kan detta verkligen stämma?

Mr Jim
För ett tag sedan så var jag ute och körde på motorvägen med min 323 Ci -00 när en Saab 9-3 SS Aero körde om, det hela slutade med att vi körde lite race mot varandra.

När vi körde i hastigheter runt 50-100 km/h så drog hans bil ifrån lite, över 100 till 200 så verkade bilarna gå mycket jämnt, möjligen gick 323:an ngt bättre, över 200 drog jag ifrån.

Detta upprepades ca 3-4 ggr med samma resultat varje gång. Detta gjorde mig mkt förvånad, Saab ägaren kan förvisso släppt av lite när det började gå i farter över 200 med jag är säker på att han gav järnet varje gång vi körde 100-200.

Borde han inte köra ifrån mig med en Aero?? Om jag inte minns fel så är det väl 210 hk i den bilen. Kan det varit fel på den helt enkelt? (Jag är förvisso förvånad över min 323:as prestanda som glatt accelererar upp till 240Km/h när den får sträcka ut men...)

Mvh/ Jim Profit
Bästa bilvårdsprodukterna:
www.hagmans.com
Det kan mycket väl stämma! En 9-3 SS Aero var kännnbart slöare än min förra bil som var en 328 Coupe. Mycket riktigt har den sämre accelerationstider på pappret än 328 och likvärdigt med 323. Känns inte alls att det är 300Nm och 210Hk i den maskinen. Den gamla 9-3 Aero på 280Nm/205hk är snabbre rakt fram både på papperet och i verkligheten.

MVH // Harris
Mr Jim
Ok, har haft en 9-3 Aero -01 förut och det var min reflektion också, ja att den kändes snabbare än den nya alltså =).

Mvh/ Jim Profit
Bästa bilvårdsprodukterna:
www.hagmans.com
en Saab 9-3 Aero 04 har följande prestanda..
* 210hk, 300Nm, 0-100 7,9sek.

Har för mig att min 325 har 192hk och 0-100 på 8.0...
Provkörde en 9-5 Aero automat kan ju säga så mycket att inte blev jag impad 0-100 men därefter sög den riktigt bra upp till 200+.

Det är lite fel att mäta en Aero upp till 0-100 för det är först därefter och i vissa register typ 70-130 som den är starkast.

Jag har för mig att den där galningen på kanal 5 den där engelskmannen provkörde en 95 aero manuell låda och kom fram till att den i vissa register slår den tillochmed en 911 turbo på fingrarna.

MVH Jimmy
Kör en 9-5 AERO Automat, och visst 0-100 är ju knappast bilens starkaste sida en 3-serie med 190 hästar är nog jämnsnabb åtminstone, men över 100 så behövs en 330 för att hänga på. Över 200 hk lirar egentligen inte med framhjulsdrift, blir bakhjels eller fyrhjulsdrift nästa gång.

MVH Jimbo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.