|
|
|
|---|---|
| Funderar på att plocka i säten från BMW i en annan bil som jag har som arbetsbil/pendlarbil. Förmodligen blir det säten från 5- eller 7-serien från början på nittiotalet. Frågan är, vilka säten sitter man bäst i? Jag kommer köra en hel del långa sträckor, och bilen är ändå inte någon kul bil att köra inspirerat i. Så det är komfort som gäller. Är det då bäst med sportsäten eller vanliga? Är det värt besväret att installera elstolar? Skinn eller inte? | |
|
Sportstolar, lätt. Förutsatt att man är normalbyggd. ///BMW - Was sonst! |
|
| Då gäller det att hitta ett par vettiga sportstolar. Är det skillnad på sportstolarna i sjuserien, femserien och m-stolar? | |
|
Hold it, för tusan! Sportstolar?? Vad snackar du om? De utan vidare bästa stolarna för långresor hittar du i 7-serien (E32). De kallas "komfortstolar" och gör sig mycket bra både i skinn och velour. Undvik de enklare tygvarianterna, då de brukar vara slitna och småfula. Skönast är kanske nappaskinnstolarna, men buffellädret är också trevligt, om än lite mindre följsamt mot kroppen. Sportstolar rekommenderar jag INTE för långresor, de är inte obekväma på något sätt, men de kostar mer i inköp och har inte lika många inställningsmöjligheter som komfortstolarna. Jag har åkt MÅNGA mil i båda varianterna, så jag vet. |
|
| Det var ungefär det jag misstänkte. Tror att jag skall försöka hitta lite olika varianter och provsitta innan jag slår till. Tackar så mycket, båda två! | |
|
provade en annan bil i lyxklass och jag tyckte inte om dessa stolar på långväg. medans Alpina:ans sportstolar till e 30 är överlägsna, 90 mil i sträck å inte en muskel som ömade dagen efter!! just nu kör jag en e 30 som vinterbil och i den sitter en recarostol och den är underbar på långväg. och har du en e 30 du ska pendla med tycker jag av mina erfarenheter att en sportstol är det enda rätta. och så ser det ju sämre ut än med en 5 lr 7 serie stol i en liten bmw! skulle vara roligt att du berättar hur ditt val föll! Alpina Power! |
|
| Sittkomfort är väldigt individuellt. Som du är inne på är det bäst att provsitta själv. Den information du kan få av andra, som är av värde, är vilka alternativ som finns. | |
|
Håller med "Alpina B6 2.8", Recaro-stolarna som sitter i Alpinas E30 är helt underbara. Har du turen att hitta sådana så slå till. Perfekt sidostöd när man vill köra lite inspirerat men man sitter som en gud även på långresor. /Erik - BMW CS #05162 |
|
|
Elstolar. Stolar med elvärme är inte svårt att installera och jag kan inte tänka mig att det är nåt svårare med elinställbara. Leta på en bra plus bara. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Är inte enda skillnaden mellan standardstol och komfortstol på E32 och E34 det faktum att man på komfortstolen kan ställa in svanken? Eller man kan kanske tilta också? MVH, E38B12 |
|
|
Std. stol o komfortstol har vissa skillnader: På komfortstolen: Alla inst. möjligheter. Även tilt! Bättre stoppning o finare material: Flockvelour eller Nappaskinn/Buffelskinn. En elvärmd stol är lika lätt att montera in som en elstyrd stol med minne o hela kitet! Krävs endast + och - då logiken och kontrollerna sitter i stolen! /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Kraftwerk: Korrektomundo, standardstolarna har bara det billigare tyget och betydligt mindre stoppning på sittyta och i sidostöd. Jag har dessutom fått för mig att själva stoppningen är annorlunda uppbyggd, dvs. inte bara mer skum, utan en annan typ av skum/stoppningslösning. De vanliga tygstolarna är ju inte direkt supersköna, brukar bli väldigt nedsuttna och träiga efter några år. Komfortstolarna verkar däremot hålla kanonkvallis. Skinnvarianterna håller utan vidare för 40 000 mil, det har de gjort i tjejens E32 i alla fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.