AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.225

Vilken är snabbast?

Mr Jim
Jag har en fråga.. Jag har en 323 Ci -00 (170hk) och min kollega en 320i Sedan -03 (170hk) och nu undrar jag vilken av dessa som har bäst prestanda?

Som jag har förstått har jag en 2.5l och han en 2.2l i motorna, innebär detta att jag har bättre vridmoment?

Mvh/ Jim Profit
Bästa bilvårdsprodukterna:
www.hagmans.com
323i E36 och E46 har mycket riktigt 2,5 liters cylindervolym. Du har bättre vridmoment och högre effekt. Det är ingen hemlighet att M52B25- motorn har nedskrivna effektsiffror från fabrik. Motorn lämnar cirka 190 hkr (vilket framstår som rimligt, då det "i princip" är en M50B25 fast med dubbelvanos och lite modernare teknologi)

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Mr Jim
Hur menar du, jag är inte så bra på alla dessa beteckningar =), är det egentligen en strypt 325 motor jag har?

Mvh/ Jim Profit
www.hagmans.com
Nej, motorn är inte strypt. Den har lika mycket effekt som 325i. Detta bevisades av Teknikens Värld som när 323i E36 lanserades körde bilen i Rototests testbänk, och fick betydligt högre värden än vad BMW angivit.

Mvh,
Kalle
_____
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Man skrev väl ner effektsiffrorna i 323i/523i för att komma ner i försäkringsklass i Tyskland?
Vill minnas att både 523i Touring och 323i Compakt lämnade 166hk på drivhjulen i Teknikens Värld/Rototest vilket rimligtvis betyder någonstans mellan 180-190hk i motorn.
Så Mr Jim, svaret på din fråga bör vara att din 323i går bättre än din kompis 320i med samma uppgivna toppeffekt. Men ni får väl ta ett race?

------
BMW CS #04839
Jag har fått för mig att E36 323i iallafall hade strypt insug. Men att den hade betydligt mer än 170hk. Dock kanske inte 192hk? Rätta mig...

/// Olof

Länk
Olof,

Det är 328i E36 och E46 (M52/M52TU) som sägs vara strypta via insuget. Byte till insug från M50 samt om-mappning av motorstyrningen sägs ge cirka 10 hkr extra på dessa bilar.

Mvh,
Kalle
_____
JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
Mr Jim; din 323Ci är definitivt snabbare än kollegans bil. Skillnaden är t o m markant. Toppeffekten är visserligen densamma (på pappret men se nedan), men din vridmomentskurva är mycket bättre (bl a börjar den tidigare). Inget slår cylindervolym. Din motor har 0,3 liter mer och den bättre vrid-kurvan är resultatet av detta.

Som många märkt är det dessutom så att 2,5 motorn verkar lämnar mer än 170 hk. Många bromsningar av 2,5:an indikerar effekter upp mot 180. Sannolikt är det så att BMW var lite blyga i specningen av 2,5:an för att inte skrämma bort köpare från 2,8:an.

Jag saknar min 2,5:a. Det är en riktig pärla.

Mr Jim
Det låter betryggande..=) Vill juh inte vara långsammare än kollegan. Tack för alla informativa svar !!

Mvh/ Jim Profit
www.hagmans.com
Om 323an 2,5l har närmare 190hk, hur mycket har då 328 på 2,8l? har den bara 3hk mer trotts 0.3l större masikn?
Jag har nämligen precis köppte en 328ic e36. Då kunde jag ju egentligen ha köppt en 323ic e36 för lite mindre pengar men fått ungefär samma prestanda?
JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
Brunofarare: mitt minne (efter att en gång i tiden stått i valet och kvalet i nybilsköp mellan 323Ci och 328Ci) är att den stora skillnaden mellan 2,8:an och 2,5:an är att vridet självfallet är bättre i 2,8an och men att 2,8an har en ganska platt karaktär. 2,5an har en mer spetsig karaktär. Roligare i mitt tycke. Exakt vad 2,8an bromsats i vet jag faktiskt inte.

Själv skulle jag dra mig för att betala särskilt mycket extra för 2,8an, 2,5an är underskattad och dessutom lägre i försäkring.

jag har en 325:a utan vanos och min polare har en 323:a Jag har kört båda bilarna mycket.

Jag tycker det är mer klipp i 325:an, men det skiljer inte så väldigt mycket. 325:an har spetsigare karaktär och går väldigt bra på riktigt höga varv. 323:an har lite plattare karaktär.

Jag har också kört några olika 328:or och jag upplever det som att det skiljer en hel del mellan olika exemplar. Den första 328:an jag testade tyckte jag knappt gick snabbare alls än min egen 325:a. Men sen testade jag en annan och den gick verkligen som ett skott.

----
Projekt Ascona B: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.