AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
851

Chippa min E46 323?

Mr Jim
Hej

Såg att man kan köpa ett chip till 323:an på Schmiedmann som påstås ge 13hk och nu undrar jag om någon har några erfarenheter eller åsikter?

Det är inte så viktigt för mig att räkna hästkrafter men jag undrar om bilens karraktär påverkas positivt.

Svar om att jag istället skall köpa en 328 undanbedes då detta inte är aktuellt pga försäkringen är dubbelt så dyr.

Mvh/ Jim Profit
Bästa bilvårdsprodukterna:
www.hagmans.com
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sökt inlägg....? :)
Skippa chip, du kommer inte märka skillnad. Sök på ämnet och du hittar en hel del erfarenhet (och ännu mera åsikter).
För att få någon effekt krävs mappning och då kostar det lite mer, men fortfarande inte värt pengarna om du frågar mig. Vad tillverkarna hävdar och lovar är en sak, vad det ger i praktiken är en annan.
Mr Jim
Har faktiskt sökt en del men inte funnit de svar jag ville ha.. =)
Så ökat vrid etc är inte kännbart heller alltså? Tycker iof inte att man bil är slö heller även om det inte är en racer men man vill ju alltid undersöka möjligheterna med mer =)...

Mvh/ Jim Profit
www.hagmans.com
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ökat vrid och ökad effekt är ju i princip samma sak. Ökar du vridmomentet vid ett varvtal får du högre effekt vid samma varvtal.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Man kan öka maxvridet utan att öka maxeffekten då dessa vanligtvis inte ligger vid samma varvtal.

Annars håller jag med Anders S om att skippa chipet, när det gäller sugmotor brukar vara rådet man får från folk som vet vad det handlar om.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Kanske det gammla m50b25 insuget funkar lika bra på 323/523 som det funkar på 328/528?? Alltså 15-20hk extra??

/// Kristian
Mr Jim. Dubbelt så dyr försäkring för 328 vs 323? Byt bolag.
I mitt fall rörde det sig om 10-15%

I "chipningsfrågan" så instämmer jag med Anders. på en sugmotor med moderat effekt så känns de som utkastade pengar.

M52TU kan för övrigt inte "chippas" utan du får åka in med bilen och få den uppkopplad mot något med ett seriellt interface och tanka över de nya parametrarna/mjukvaran det hållet.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Mr Jim
Wendtan >> Ang. försäkring, det blev den stora skillnaden pga att Aktsam accepterar 323:an men inte 328:an (dom har ngn ide om att inte ta emot motorstarka bilar) övriga bolag var jämnare.

Så idag pröjsar jag endast 700:- i månaden vilket känns som ett bra pris (det var inga andra bolag eller försäkringsmäklare som kunde matcha det när jag kollade).

Tycker det verkar överlag svårt att hitta bra försäkringar till BMW, tänkte först köpa M5 men baxnade när jag hörde summor på +3000:- i månaden (27 år, Sthlm med larmat garage och 2500 mil om året). Har någon tips så mottages det tacksamt ! =)

Du nämner "M52TU", är detta min motor? Bygger den förövrigt på samma block som 325:an? Isåfall, vad är skillnaden?

Tack för alla svar!!
Det verkar onekligen inte som en bra investering, får lägga pengarna på utseende istället då =).

Mvh/ Jim Profit
www.hagmans.com
Mr Jim: Din motor heter M52TUB25 lite närmare bestämt.
M52 är motorfamiljen. TU står för Technical Update som bland annat innebär dubbelvanos. B25 står för slagvolymen dvs 2.5 liter.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Mr Jim
Ok, tack !! =)

Mvh/ Jim Profit
www.hagmans.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.