AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.594

M3-20000 mil?

M3 och 20000 mil.

Vad ska man tänka/titta på?
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Enkelt: kontrollera ALLT!!!! Detta ær en bil med mycket effekt och egenskaper och blir dærmed ofta kørt dærefter, vilket i sig inte ær et problem, men dokumentation øver underhåll och gjorda reparationer måste vara prickfri. Det ær væl klart att bilen inte ær ny efter 20000mil, så man måste rækna med att kvarvarande levetid på motor och transmission ær relativt sett kort och det kommer en del reparationer uavsett hur fin bilen ær....

Sakke
DrSakke:

Om du menar att en BMW har kort levnadstid efter 20.000mil, oavsett hur fin den är, så byter jag tamefan bort mina BMW imorgon!

Myten med 20K mil är en "urban-legend" Skrock helt enkelt. Varför skulle en bil vara nästintill slut vid dom milen? För nån dag sen avslöjades en importerad -M5 touring vara körd istället för 14k, över 30k. Om många importerade M-bilar genom gått samma "föryngringprocess" kan jag förstå att de börjar vara "slut" efter 20k mil, eftersom de i verkligheten närmar sig 40K mil:)
En motor som är slut eller nästintill slut vid 20.000mil är felkonstruerad. Hur förklarar du en Taxi som kan rulla 20K mil på 2år, är den slut då? Kollade idag i en gammal AMS en 40år gammal Mercedes som rullat 1.2miljoner kilometer och funkade som en klocka även den..

Min förra M5 E34 -92B var 22.000mil när jag bytte bort den, den var hur fin som helst i allt. Man kunde nästan tro att det var en ny bil. Motor och transmission gick som en klocka.

Visst ska man kolla upp bilen, men att gå i tankarna att bilen har en mycket kort livslängd efter 20k mil, tycker jag är smått på absurt.
Det kommer alltid att finnas vrak. Men de flesta BMW ägare sköter ändå rätt bra om sina bilar. Om motorn fått under sin livslängd regelbunden service ska det inte vara några problem, förutsatt att inga felväxlingar har förekommit:) Motor och transmission är ändå viktigast, om du hittar rost eller några slitna chassie komponenter ska du inte bli rädd, det är de billiga problemen, förutsatt att priset är rätt.

Jag är övertygad att en M-bil ska gå att köra minst 40k mil. Min vän hade en M5 -91 med över 30k och den gick perfekt!
OK
Har börjat kika lite på 93-95:or som ligger runt 100-120 ksek.

Borde väl finnas en och annan här som vet vad underhåll-/servicebudgeten brukar landa på????

Är jag helt fel ute om jag räknar med runt 15000 kr/år i underhåll?
Går det att få tag i bromsar/slitdelar till OK priser?

//F
Mr Jim
När jag trimmade min förra bilen diskuterade jag just motorers livslängd med en "expert" och han sa att de flesta motorerna är dimensionerade för att klara 60-70 000 mil. Det är mest "runtomkring" prylar på motorn som slits.

Mvh/ Jim Profit
Bästa bilvårdsprodukterna:
www.hagmans.com
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
hörde att de finns folk var en audi. som hade gått typ 10k mil å ena som var gjort va fyly på olja å bytt stift sånt som måste.. han brydde sig inte.. den s boken var som ny ;) alldrig använd! den bilen gick fint! men jag skulle inte köpa den i första taget ;)
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
en bil går inte sönder bara för att den har gått mer än 20000mil. är bilen servad och skött så håller motorn LÄNGE. m3orna från 93 å framåt har börjat gått långt nu. min har rullat nåra mil nu och den funkar klockrent. går som den ska och drar knappt en droppe olja. serva å kör!

Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt!

-Drift Team 2004-
52
447
528:n
528i -96
Köper hellre än bil som gått 20t mil som är körd på landsväg av typ, medelålders förare än en ynlings råtrimmade 5t mila burnoutade bil....
Håller med er.....BMW´s bilar är ju förtusan gjorda att gå långt och länge.Allt bygger ju på service service och att man tar hand om den och kör med huvet.

Philly
när bilen slår om till 20 000mil så blir alla rädda. det är ju bara siffror, bilen gick lika bra som den gjorde vid 19 800 mil....

alla är rädda så fort det står 20 000mil!

håller med er...

har sett m3or, 97or på 6000mil, DEN VAR INTE FIN!!!!!! sönderkörd!

BMW 4 life
Man skulle kunna säga så här! En M3:a som gått 20K eller mer blir precis som Philly skriver ,lite "kalla" så att säga pga folks inställning till miltalet. ( med all rätt då många är stenhårt körda!! )
Då kan det ju tyckas att många av dessa vagnar är alldeles för dyra, då det trots allt är tillgång & efterfrågan som styr prisbilden!!
Personligen ser jag inte varför en långmilad M3:a skulle va avskräckande, skick å underhåll är ju avgörande + priset givetvis !!

ELLER???

Mvh Christer

"Den som har mest grejer när han dör vinner!!!"
Philly
Precis krokodilen, pricken över i:et!

det är bara siffror! vissa kollar ju mer efter milen än det som egentligen är viktigt i denna fråga, SKICKET!!!

har bilen gått 20k+ men är bra skött, så går den säkert 20 000 mil till!!

BMW 4 life
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Min passat TDI har rullat 34000 mil, full servicebok. Går som en "raket" med kcr-box. Hittils den bästa bil jag haft med minst problem! Tar knappt en halv liter olja på 1500 mil och drar 0,55l/mil fortfarande!

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!!!
Nu blir jag lite upprørd!
Bayerische: Jag vet inte om du læste mitt inlægg ordentligt eller om du bara blev upprørd direkt nær jag antydde att bilar med 20000mil ær slut(vilket jag førresten inte gjorde). Læs en gång till...
Det jag skrev var att bilar med M3:s prestanda har sina begrænsningar i hållbarheten nær milen børjar krypa mot 20000mil och øver, och jag har inte snackat om ngn 20000mils "skrøna" som att det ær ngn magisk græns. Jag håller fast vid att en høgprestandabil som har gått 20000 mil har høgre krav på underhåll æn vanligt OCH man kan førvænta fler problem æn med "vanliga" bilar. Jag tror jag vet vad jag snackar om då jag æger en M5 som har gått ca 19000 mil varav jag har kørt 9000 sjælv. Mekaniskt ær den fortsatt ok, men det årliga underhållet børjar kosta mer och mer(alltså kostnader utøver pedantisk service) Jag lægger ut ca 40000kr /år på rep+normal underhåll, och då har ingenting stort gått sønder, inte ens de fruktade EDC dæmparna som fortsatt ær orig. men delarna kostar och jag har inga møjligheter att gøra større arbeten sjælv.

Att køpa en bill med 300+ hæstar och som har gått 5 gånger jorden runt ÆR riskabelt. Alla briister i tidigare underhåll och service gør sig till kænna samt att dessa bilar trotys allt har ca 100 hk /liter, vilket sæger ju en del om trimningsgraden. Om man snackar om motorns hållbarhet så håller jag med, dessa ær motorer med høg kvalitet(førutom VANOS trubbel på E36, vattenpump på E34) och JA man kan førvænta 40000mil utav en M-motor under optimala førhållanden och service, men realistiskt sett så lever ju ganska få M-bilar ett optimalt liv, de flesta kørs hårt och en del servas lite bristfælligt i tillägg.

Och att sedan jæmføra en 100+hk/l motor/bil med en gammal sur (diesel?)mercedes som gubbkørts, eller vilken som helst diesel ær væl lite orealistiskt.

Ber om ursækt før det långa inlägget, och om jag lät sur. Men kontentan av mitt inlägg ær att 20000mil ær relativt sett mycket før en høprestandabil, och att æven om bilen håller længre æn så , så kan det bli dyrt i længden, då støtdæmpare, bromsar, koppling etc kommer på tur før att bytas 1:a 2:a och æven 3:gången. det finns bilar som har gått 20000mil som definitivt ær ett bættre køp æn vissa bilar som har gått 5000mil, men i regel så slits bilen mer ju længre den har gått.

Så ær det bara

MVH:Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej igen!
klistrar har før klarhetens skull ett stycke från mitt førsta inlægg:

"Detta ær en bil med mycket effekt och egenskaper och blir dærmed ofta kørt dærefter,

*******vilket i sig inte ær et problem, men dokumentation øver underhåll och gjorda reparationer måste vara prickfri*******.

Det ær væl klart att bilen inte ær ny efter 20000mil, "

MVH:sakke
52
447
528i -96
Var det inte Du som skrev "Det ær væl klart att bilen inte ær ny efter 20000mil, så man måste rækna med att kvarvarande levetid på motor och transmission ær relativt sett kort"

Hur kan Du då bli arg på andra som säger att motorerna kan orka mera? Det är ju Dina ord ingen annans! Du får formulera Dig bättre!

Sedan så skulle jag nog inte våga köpa en M5:a med 25t mil på mätaren vare sig den orkar några mil till eller inte...Risken är ju stor att den har sett sina bästa dagar. Men, har den det så beror det nog mera på ägaren än på motorn i sig!

Vänliga Hälsningar!
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Nej, jag blev inte arg på andra som sæger att motorerna kan orka mera, før jag har væl aldrig sagt ngt annat heller.
Som du så korrekt skrev en mening från mitt innlægg "det ær væl klart att bilen inte ær ny etc... kavarvarande levetid på motoroch transmission ær relativt sett kort"
Om man ska nu gå in på vad denna mening innebær så kan man ju se att det jag menar och sæger ær att Levetiden på motor och transmission ær RELATIVT SETT kort. Inte att det ær helt slut.

Mitt syfte var ju att gøra det klart att det finns risker med att køpa en høgprestandabil med 20000+ mil på klockan. Det ær ju helt klart att det ær inte många bilar procentuellt som kommer upp till 30-40000mil utan motor/væxellådsbyte, de finns men det ær de exemplaren som har fått den uppmærksamheten som de skall få. Tyværr ær det långt ifrån alla bilar som ær optimalt servade/underhållna. Då ær inte levetiden på motor/drivlina RELATIVT sett lång efter 20000mil.
Jag har en RELATIVT lång erfarenhet med M5 och har sett i mitt kontaktnæt att det ÆR inte många bilar som kommer upp i extrema miltal, dels så kørs de inte året runt/dagligen utan ær "finbilar" eller om de blir kørda långt med så har folk oftast inte råd att ge den servicen som krævs = starkt førkortad liv på bilen(inte några 40-50k mil = då Ær 20k mil relativt mycket i førhållande till det som ær kvar dvs sannolikt mindre æn det som står på mætaren)

Mina kommentarer syftar inte på den mmekaniska kvaliteten utan på den mekaniska levetiden med tanke på hur de flesta bilar blir kørda/underghållna i det vrkliga livet . Det finns otroligt mycket misskøtta bilar dær ute. Som du sjælv sæger- du skulle inte køpa en M5 med 25k mil, det skulle jag kunna gøra men då vill jag næstan ha personlig kænnedom om bilen.

Till slut:
Det jag egentligen reagerade mot var ju att folk kommer med kommentarer som syftar på att jag skulle sprida ngn "20000mils skrøna" eller att jag skulle ha sagt att en M-bil inte håller mer æn 20000mil(vilket de inte alltid gør heller, se på E46 M3 t.ex.)
Før det ær inte det som jag skrev. Kontentan i mitt skriv var ju i priincip att man skall passa sig djævligt noga nær man køper en sådan bil med mycket mil i mætæren , før det skaman væl gøra. DEt ær inga evighetsmaskiner trots allt, eller?

Kom i håg jag har en M5 med strax under 20000mil på mætaren, och den kænns inte "som ny", den ær fræsch och vælunderhållen, men det dyker upp stændigt nya reparationer hur jag æn servar; och det kostar en del, tro mig.

MVH:Sakke
52
447
528i -96
Hej Sakke!

Personligen så känner jag att 10t mil är "nytt"
10-15t mil begagnat...
+20t mil Hej då.......

Men det är mest psykologiskt då en bil som inte går på 6t varv jämnt kan rulla på väldigt länge.

Men, jag håller med om att man ska varna för långmilare i denna klassen. Oddsen är inte direkt på köparens sida.....Och då det händer något så kostar det SINNESSJUKT MYCKET!!!

Nä, bittra köpare finns det gott om i klassen M:5 och typ Porsche 928 m.fl. bilar!

Ha det!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.