|
|
|
|---|---|
|
tjena grabbar ! är det nån som vet nått om platina tändstift, ger de mer prestanda lr ? va e de som är så specilellt me dom ? | |
|
Sitter fyrelektrodsstift med platinamittelektrod i de flesta nya BMW-motorerna. Främsta fördelen är att platina är mer korrisionsbeständigt än kromnickel (som är den "vanliga" ytbehandlingen på stiften). Därmed kan man ha längre bytesintervall. Numer är det också 10 000mils bytesintervall i de motorer som har dessa fyrelektrodsstift. En fördel som åtminstonde tändstiftstillverkarna brukar föra fram, är att man kan göra elektroderna tunnare och därmed undvika att de "sitter i vägen" så mycket för gnistan/flamman som skapas. Det påstås att det skall ge lite bättre förbränning, men det är nog väldigt liten skillnad. Tveksamt om man märker det utan att mäta i bromsbänk. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Köra 10000mil på samma stift år in år ut, vinter, sommar...är jä*la mycket tycker jag Mvh Dragolito |
|
|
Mycket möjligt, men det fungerar utan problem om det är sådana stift! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
passa sånna på min m5 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Densos iridium är bra enligt vad användare säger. Denso är en av världens största bildelstillverkare med ca 80.000 anställda. Länk Bra "plugg" länk. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: tackar...ska kolla nu |
|
|
Jobbar på vw/audi verkstad där byter vi stift var 6000:de mil och det e 4:elektrods stift.. e dock ej säker på om det platina Mvh Limmet |
|
|
Jag har hört att det satt sådana stift original i Nissan 300ZX och att dom skulle hålla c:a 10 000 mil. Länk www.reptil.nu |
|
|
Svägerskan har en Sunny GTI med platinastift som "standard", efter 6-7.000 mil var de så nerbrända att det var bara platinakärnan som var kvar i mittelektroden och gapet hade ökat till ~1,5mm men de funkade fortfarande... Det blev fräscha Boschstift i Yttrium (4st. för 270:-) från OKQ8 istället, Nissan ville ha 170:- /platinastift, Mekonomen var humana med 100:- /platinastift... Mvh |
|
|
B1: På min gammla Nissan 200SX -90 satt det platinastift original. Dessa skulle bytas var 10.000 mil. Tyvärr får man byta ut dom när man börjar trimma till vanliga kallare stift. //Ticco www.ticco.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.