AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
894

Styla mätartavlorna!

sp
74
spinkoo
318i-87
Tjena!

Mycket tack vare er rullar bilen äntligen problemfritt =)´Eftersom man aldrig lugnar ner sig så måste jag ju ha nåt att pilla med tills nästa gång den går sönder :D

Så nu tänkte jag byta mätarhus, har det tråkiga med klockan bara nämligen. Sprang iväg glad som fan och snodde ett mätarhus med varv-räknare och bensinförbrukningsmätare på skroten för 50 spänn! Så det blir ju billigt. Ska byta ut mätar-grejerna till vita bara för att det också är i det närmaste gratis (tack till folk som skickar runt länkar till vita mätartavlor) hittade när jag sökte.

men till min fråga då? Passar mitt mätarhus rakt av på min 318? Det kom från en 323! Och då kanske det blir nåt waising? =(

Är öppen för bytesförslag om nån har ett mätarhus från nån 4cylindrig motor. Fast jag undrar om jagkan använda det jag har, om bensinmätaren och varvräknaren och hastighetsmätaren blir rätt och så! Sen kanske tankstorlek och grejer diffar =(
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Använd sökfunktionen, jag har skrivit mycket om detta tidigare.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
sp
74
spinkoo
318i-87
Jag har försökt men jag hittar 300 trådar om vita mätartavlor bara! Kan du ge nån hint vad jag ska söka på då =)
sp
74
spinkoo
318i-87
Tjena igen!

Jag tror mig hittat din gamla tråd du menar nu! Mätarhuset jag har löst har tre röda service-lamp-fält vilket alltså betyder att den är en efter 86 jag fått tag i. Och om jag skaffar rätt SI-batterier (vilket borde sitta där i) och en slags kodkontakt, då är mätarhuset kompartibelt med min 318?

Är jag helt åt skogen med det här?
bm
283
bmw325
320d Sedan xDrive-18
320d Touring-09
320d Touring-08

Jag tror att varvräknaren inte visar rätt om den kommer från en sexcylindrig bil. Har för mig jag läst detta i någon tråd.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Före 1/86 = tre röda. Din bil ska ha en röd samt en klocksymbol.

Du kan sätta in hela instrumentet i din bil, men du måste skaffa rätt kodkontakt. Den gjordes om 1/86, så du kan inte använda din gamla. Passa gärna på att byta SI-batterierna, de brukar bli dåliga.

Det finns på BMW, med se till att få en som passar 318i FÖRE 1/86. Du kan även ta en ny runda på skroten, jag tror det är samma med och utan varvräknare.

bmw325: Varvräknaren är samma, intelligensen sitter i kodkontakten.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
sp
74
spinkoo
318i-87
Tack så jättemycket för svaret erik! Nu kanske jag är trög och lite dum =) Men du tror alltså att det funkar om jag tar en kodkontakt från en 318 före 86 fast den inte har varvmätare? Då ska jag göra det, byta SI-batterier och löda om lite grejer så banne mig om jag inte kan stoltsera med en alldeles egen varvräknare sen =) Kommer bensinförbrukningsmätaren också fungera? Den intelligensen bör ju också sitta i kodgrejen då fast jag kanske inte har givaren till det och så?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.