|
|
|
|---|---|
|
Hej, Skulle efterdra bultarna på vinterdäcken. En av dem bara fortsatte . Det tog aldrig riktigt stopp och till slut går den varken att skruva fast eller få ur. Vad kan ha hänt och hur fixar man det? Måste man in till verkstad för att fixa ny gäng (om det nu är det). Kan en vanlig däckverkstad fixa det tro? En fråga till. Skall fetta in bultar precis som skivan (kopparpasta) eller gängar de upp sig för lätt då? | |
|
Fråga 1: Kan nog vara så att du har dragit sönder gängorna, kontakta en verkstad så kan de kolla på hur det ser ut och om man kan sätta i insatsgänga eller svetsa igen hålet och gänga om det. I värsta fall får du byta navet. Vad är det för bil du har? Fråga 2: Du skall fetta in själva gängorna tunnt, men inte anliggningsytan mot fälgen, dvs. den konade delen av hjulbulten skall inte fettas in. Gör du det finns risk för att friktionen mellan bult och fälg blir för liten och då kan den gänga ur sig. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fetta bara in gängorna om kopparpasta. Om du skall fetta in navet/centrum ringen så använd ett vanligt fett och inte kopparpasta. De verkar som kopparen eller någon annan metall i fettet skapar en reaktion/avfällning mellan bilens stålnav och aluminiumfälgen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
520i-93 har jag. Sprayat på W-40 (tror jag det heter) på gängorna. Dock inte själva anligningsytan mot fälgen. Kan ju runnit ner en del dock. *Suck* attt man inte tänker och kollar först. Kändes som om de släppt lite efter en par dar när jag efterdrog. Är det normlat? //Jocke |
|
|
Hjulbultar bör efterdras efter 50-100mils körning, då kan fälgarna satt sig. Wendtan, jag har aldrig upplevt det fenomenet som du beskriver trots att jag "alltid" har använd kopparpasta vid navet och på bultgängorna, hur ser avfällningen ut? Kan det ha med olika fabrikat på kopparpastan att göra, eller har du sett det som ett allmänt fenomen vid kopparpasta? Numer brukar jag dock använda aluminiumpasta i stället för kopparpasta, främst för att den är mycket lättare att smeta ut och att eventuellt kladd som hamnar på bromsskivans nav utanför fälgens direkta anliggningsyta, inte är lika i ögonfallande när man ser navet genom hålen på fälgen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag fick tipset av min däckgubbe att använda aluminiumpasta istället för kopparpasta eftersom fälgarna mår bättre av det så det kan nog stämma det som Wendtan säger.....Har dock själv aldrig märkt nått problem med kopparpasta innan när jag använde det. Fråga:Vart säljer man aluminium pasta?Har tittat på macken(bildelskedjan) men hittade inget. Trevlig Helg! /Ricke |
|
|
Finns i välsorterade bilreservdelsbutiker, även Biltema har sådan! (billig och bra) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
I 90% av fallen så är det gängan i bult/muttern som ger sig. Skruva ut genom att luta hylsan hårt åt ett håll samtidigt som du gängar ut den. Alupasta är att föredra, borsta gärna lite på själva navets anläggningsyta med stålborste också. Fin meningsuppbyggnad :) |
|
|
Johan: Den blir vit och hård. Får fälgen o fästa ganska ordentligt på navet. Jag skall införskaffa alu-pasta för navet. Just nu kör jag med ett vattenfast marinfett för drev/utbordare På bultarna har även jag alltid användt kopparpasta utan komplikationer. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
förmodligen blev det såhär Länk ingen fara, men åk förbi någon har riktig gängpasta (grönklägg) och kan gänga om (snygga till den gamla gängan) hålet i navet. Annars är det att byta nav som gäller om gängan är kass. Alupasta är inte bra med koniska stålbultar mot Alufälgar har jag märkt, alupastan sätter igång en kemisk process som gör att bultarna fastnar i fälgen och dessutom börjar dess hål frätas sönder... Problemet med fett och pasta är att man drar mer (det går lättare) på bultarna bara, jag kör med ATF olja, funkar utmärkt ///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum! |
|
|
Om gängan pajat i navet är det inte någon fara, dra i en ny gänga bara, Helicoil har nya gängor att köpa, Blir stakare än original faktiskt. I alla år har jag använt vanligt fett och det tänker jag fortsätta med, har aldrig varit problem, dessutom så uppkommer aldrig korrosion då, som det kan göra med koppar eller aluminumpasta. |
|
|
Länk vattenfast marin fett funkar utmärkt. |
|
|
Tack för tipsen. Skall försöka gänga om idag. Måste iväg och köpa gängtapp och nya bult först. Skulle inte det funka får det väl bli verkstad och Helicoil //Jocke |
|
|
Hej! Lite info... Allt för många dra åt sina hjulbultar alldeles för hårt. Enligt instruktionsboken så skall de dras med ca 110 Nm. Det orkar de flesta utan vidare dra för hand. Om man vill så kan man trycka till det sista med foten. Allra helst så skall man använda momentnyckel. Det är inte sällan man ser folk som står och hoppar på verktygen när de skall dra fast sina hjul. Skrev ovanstående enbart för att hjälpa de som inte vet. Inte för att vara ngn "messersmitter". Hoppas att du får ordning på gängorna! Ha det! Mvh Håkan |
|
|
ja, fett är bra, men du kan dra mer eller lättare med fett utan att känna momentet, därför drar man de för mycket. Olja gör att man får lite bättre känsla när man drar, men alla gör som de vill, värst är de som inte har något smörj alls ///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum! |
|
| Varför skulle det gå lättare att dra när man har smörjt med fett istf olja? | |
|
Det är bara något jag konstaterat, både i praktik och teori. Eftersom fettet bildar en tjockare film än olja, tar det helt enkelt längre tid att bryta igenom filmen och därmed hinner man dra längre. Det tjockare skiktet gör också att friktionen är lägre vid samma moment som utan fett. Det är bara att testa, dra en utan fett så känner man bättre och snabbare när det börjar uppnå erfoderligt moment. Fettet hjälper liksom till att dra lite extra. Men det är säkert bara jag som upplever detta så... ///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum! |
|
|
All smörjning på gängor minskar friktionen och således får man "fel" moment i många fall. Fett är inget annat än olja som har fått förtjocknings-/bindemedel för att inte oljan skall rinna bort. När det gäller hjulbultar, skall konan inte smörjas och det är där som själva låsningen sker av bulten mot fälgen hål. Drar man med momentnyckel och enbart smörjer gängorna, blir det rätt. Smörjer man konan på bulten, blir det för liten friktion mot fälgen och då stämmer inte momentdragningen längre. Dessutom riskerar man att bulten inte låser ordentligt och gängar ur sig. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Många vettiga kommentarer! Vill bara inflika att vanligt vattenfast fett gör jobbet alldeles ypperligt. Koppar och aluminiumfett är lysande när det utsätts för värme, då fungerar inte vanligt fett så bra längre. Men den stora vinsten med vanligt fett till hjulbultarna är att det blir betydligt lättare att rengöra fälgarna efter avmontering (samt att man slipper kopparfärg på fälgarna när man kladdar vid montering). Dock bara estetiska skillnader. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.