AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.951

Vilken e30 för 20.000:- ?

Sida 1 av 2
Je
22
Jes
328i Touring -96
Hejsan!

Jag är inne på att byta bil (har en galant -90..)
och tycker att bmw e30 touring verkar vara en trevlig bil.

Ska man ha en 320 eller 325 ??
Jag har ringt på en 320 som verkar vara välskött o fin
utbytt tank, topp bultar mm,Men är lite rädd för att
320 är lite tråkig (trött) är den det?.
Är inte ute efter ett fartvidunder men visst är det kul om det
händer lite när man gasar,gör en omkörning.

Hade tänkt att lägga runt 20000:-

har ni några rekomedationer??

Jag är tacksam för alla svar

Mvh Jesper
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
320 är tråkig trött och as slö enligt mitt tycke... För de pengarna borde du satsa på en 318is-90 med 16V motorn... Mycket kul för pengarna... 325:orna är ju grymt övervärderade och du får inte mycket för dom pengarna.....

----Så här skeptisk har jag aldrig varit tidigare :) --------

---
Den Svarte: Länk
/Chrille
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
323i.

------
Länk
Länk
Man borde hitta några 325-or för 20k.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visst kan du hitta en 325 för 20k! men de kanske inte är så lätt att få tag i,skulle behöva gå upp nån 1000 lapp för att få en riktigt fin...
320 är ju en okej bil,men den är något slö...måste ligga över 3500rpm för att de ska hända nåt i huvetaget
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Jag skulle satsat på en fin 320 istället för en risig 325. Visst, den kan tyckas slö men du kommer slippa mängder av problem som kommer uppstå om du köper en 325 och det är värt en hel del.

Vilken sort du än väljer kommer du få en bil som är betydligt trevligare än den du har, förutsatt att du får tag på ett bra ex.
Vilka problem är de man får me 325 som man inte får me en 320 då?
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
En 325 för 20´ borde vara betydligt risigare och sämre skött än en 320 för samma peng. Risiga och dålig skötta bilar brukar krångla mer än fina.
Du bör hitta en 325i i bruksskick för de pengarna.

En 320i är å andra sidan billigare i inköp, så där bör du få en bil i bättre skick för samma pengar (de fina 325orna börjar oftast på 30' och uppåt). Då får du ändå den raka sexans vibrationsfria gång och härliga karaktär, men givetvis med en markant effektskillnad mot 325i.

Dock kan det vara ett läckert alternativ istället för en 318i, driftskostnaderna skiljer knappt något förutom på bensinförbrukningen. 320i känns slö i jämförelse med 325i, men det är fortfarande en bil som erbjuder mycket körglädje för pengarna.

/// Olof

Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Köp hellre en riktigt fin 318i eller skaplig 318iS än 320i tycker jag.

Jag klarar inte av 320i. Den måste varvas för att det ska hända något och samtidigt är den inget vidare varvillig.
Jag kan hålla med BjörnB om att 320i verkligen MÅSTE varvas för att överhuvudtaget något skall hända. Men nog är den varvvillig, när du passerar 4000 varv så säger den bara "lite till, lite till" och jag tycker man upplever att det händer saker, kanske mest pga det härliga arga motorljudet, även fast det kanske inte gör det.

Det är främst motorljudet och karaktären som gör att jag väljer 320i främför 318i. 320i är något lite snabbare, men som sagt, det krävs att du varvar ut.

/// Olof

Länk
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
HÅLLER MED BJÖRNB........HELLRE EN 318 IS ÄN EN 320....
MEN SOM SKRIVET....HELLRE EN FRÄCH E30 MED MINDRE MOTOR ÄN EN SKROTFÄRDIG 325.....TRO MIG HAR JUST RUSTAT UPP MIN EGEN I 8MÅNADER FÖR ATT DEN SKA GÅ IGENOM BESIKTINIGEN...DET TOG TID...BARA FÖR EN ALKOHOLIST HADE DEN INNAN OCH DEN VAR NÄSTAN TOTALT SÖNDERSKRAPAD UNDER....MEN MED EN BEGMOTOR IFRÅN EN GUBBE ...MOTORN HADE GÅTT 7900MIL...OCH ALLTING JAG FICK KÖPA BILEN BILLIGARE ÄN BILLIGT!!!! OJ NU KOM JAG AV ÄMNET....

///325///
Jonte_smte:

Glömt Caps Lock idag? Bara en stilla undran...

/// Olof

Länk
Lycka till att hitta en E30 323i Touring samt 318is 16V Touring, det blir nog lite svårt, grabbar ;)

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Kalle Hanses: Hehe det har du rätt i. Jag missade att han skrev touring tyvärr.

Så när jag tänker efter så kan det bli svårt att hitta en fin 325 Touring för 20k. Men skippa 320, slöare bil får man leta efter. Farsan har haft en 520 12v, mao likadan motor. Än fast man varvade ihjäl stackaren så hände ingenting! Men ändå drack den soppa som ett svin.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Jag skriver som jag gjorde i den andra tråden:

Att hitta en fräsch 325i Touring för 20k är inte lätt.

Jag har hellre en 320i i bra skick än en risig 325i.

Sedan tycker jag inte att 320i E30 är så fruktansvärt slö som många vill få det till att verka. Visst är 325i roligare och bättre på alla sätt och vis, men får man bara upp varvet på lilla M20:n så pinnar den på bra!

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Tycker också 320 är en helt okej bil,men den varvar något för mycket,ligger ju på 3000rpm när man kör runt 100km/h..

Perran_:
De är ganska stor skillnad på en 320 och en 520,en 520 är bra mkt tyngre...
En 320 går jämt me en 525iA upp till ca 100..
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Missade visst också ordet "touring".

Då är det en fin 318i touring som gäller.
320i går bort för mig inte pga av 0-100 siffror utan pga motorns karaktär men vissa verka gilla den så provkör och avgör själv.
Klart som korvspad att jag vet att E34 är tyngre, men faktum kvarstår.. En gammal 12v 2-liters sexa går surt.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Je
22
Jes
328i Touring -96
Jag tackar för alla svar!!

Det är nog trots allt en 6:a jag vill ha, så långt är jag säker.

har kollat på blocket samt här på powerbörsen

finns det någon annan bra sida ?

just 325 touring verkar det vara rätt ont om.

Jesper

Je
22
Jes
328i Touring -96
Hej igen!

En grej till jag undrar : hur är skilljer sig 325 med 320
förutom effektmässigt? ,komfort,väghållning,bromsar
inredning...känsla....?

vore tacksam för alla svar.

Hälsningar/ Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.