|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Flera frågor om det går bra! hur vet jag vilken årsmodell får i sverig om jag köper bilen i Tyskland. Det är ju väldigt viktigt med tanke på eventuell försäljning senare. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Om bilen är producerad senare än månad 09 blir det nästa års modell. T.ex en 08 blir 98 medans en 09 blir 99. Sedan om du tar in den i SE -04 och reggar den så kommer fb att få upp att den är en -04. Tänk på det när du begär prisuppgift på en försäkring. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Det finns bilar som hamnar "fel" i årsmodellserien om man utgår från att man byter årsmodell i September, det kan variera något. Det enda sättet att vara helt säkert är att kontrollera via chassinumret som vilken årsmodell bilen är tillverkad. Försäkringsbolagen utgår från den åsatta årsmodellen, vilken är den verkliga, eller då årsmodell saknas en årsmodell uppskattad med hjälp av ibruktagandedatumet (nya bilar åsätts inte någon årsmodell och registreras i Sverige som årsmodell "00")... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kävlingepågen: Utan att vara otrevlig vill jag passa på att säga följande: Inte ett ord av det du skrivit ovan stämmer. Det lättaste sättet att få fram en bils årsmodell är att kontrollera chassienumret med Vägverkets Tekniska Avdelning. Du får ett 100%-igt svar. En gammal men ej verifierad tumregel är att BMW-bilar som är producerade efter första måndagen i Augusti är av nästkommande årsmodell (enligt verkstadstekniker på BMW/Asplunds Bil, Borås). Angående försäkringsbiten så hänvisar jag till Jesperados svar som är helt korrekt. Bilar av årsmodell innan -96 registreras (oftast) in med årsmodell angivet. FRI FART PÅ ALLA MOTORVÄGAR NU! |
|
|
Ok...så om det står 01/2001 så är det fortfarande en -01`a...lr har jag fel ? |
|
|
Var står det 01/2001? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hmmm...skrev fel...väck med nollan...1/2001...eller 4/2001...eller 10/2001 |
|
|
Ok, men var står det så? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
En annons från BMW Niederlassung i Munchen. |
|
|
Och även det där med försäkringen greppar jag inte riktigt....om jag köper en i Tyskland som är uttagen -01 och jag tar in den nu i december t.ex....vad blir den försäkrad som ? |
|
|
Är det en tysk annons är det med största säkerhet när bilen är uttagen, vilket inte påverkar vilken årsmodell det är på bilen. Det kvittar när du registrerar bilen i Sverige, bilen är tillverkad som en viss årsmodell, det är denna årsmodell försäkringsbolaget rättar sig efter... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Rolex din klocka verkar gå fel då jag inte fattar ett jota vad du jolmar om "En gammal men ej verifierad tumregel är att BMW-bilar som är producerade efter första måndagen i Augusti är av nästkommande årsmodell (enligt verkstadstekniker på BMW/Asplunds Bil, Borås)." Pffftttt. Att kolla med chassinumret är väl självklart. Det var inte det det hela handlar om. Förra veckan när jag ringde till mitt FB för en uppgift så fick jag en premieuppgift för en 00. Den riktiga årsmodellen var 98. När jag påtalade det så ändrades premien dramatiskt. Min tanke var att påtala att man bör trippelkolla när man försäkrar då teori och praxis inta alltid överensstämmer. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| Att det står "00" på årsmodell tolkar tyvärr en del som att det är årsmodell 2000 detta är felaktigt. Hade det varit årsmodell 2000 så hade det stått 2000. Jag tror att det var killen på bolaget som inte var tillräckligt skärp. | |
|
NU snurrar det duktigt...guys ...please....svenska nu tack för en icke så insatt. "Hur ska jag veta vilken årsmodell en bil jag köper i Tyskland får här hemma oavsett vad som står i annonsen" ??? |
|
| Chassienummer för att vara helt säker, tillverkningsdatum för att vara 99% säker. | |
|
Ok..."Hoppet Stiger"....:) Alltså om jag kontaktar en säljare på en auktoriserad BMW firma, får jag då chassi nummret av honom om jag ber om det ? Och hur går jag till väga sen ? |
|
| Ok, jag förklarar en gång till, efter den första måndagen i august varje år, så byts som regel årsmodellen till den nästkommande, exempelvis 99-08-09 blir en -99:a som årsmodell. Ska jag förklara en gång till eller fattar du den här gången.....?? | |
|
Rolex! Frågan jag nu ställer mig är om det är nån vits att ställa fler "Idiotiska Frågor" på det här forumet....om det nu är så att det känns väldigt "Jobbigt" för dig att en som inte sysslat med import förut frågar på om allt han inte greppar "För" att kunna köpa en så bra bil som möjligt i Tyskland så tycker jag att du knäpper av datorn..går ut i garaget..tar fram tanborsten och autosolen och börjar putsa på din E46 tills allt det arga släppt....så kan du knäppa på datorn sen igen och ta nya friska tag för att ge så många "okunniga" peeps som möjligt så mycket skit som dom om möjligt kan svälja! |
|
|
Rolex: Det är inte alltid det räcker med "som regel", speciellt inte när regeln har många undantag. Jag har sett så pass många som blivit besvikna och känt sig lurade när bilen de köpt som en viss årsmodell istället visar sig vara ett eller två år äldre när dom registrerar den i Sverige för att man ska kunna ge tipset att istället kontrollera via chassinumret. Då är man helt säker... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Skönt att det finns dom som ger klockrena svar....thx Jesperado. |
|
|
Rolex har fel angående när BMW byter årsmodell. Rätt är att bilar från och med september, blir nästa års modell. Detta kan man lätt kolla i ETK, i många fall ligger det brytpunkter just vid tillverkningstid september. Har man chassinumret kan man kolla tillverkningstidpunkt här: Länk Är bilen svenskreggad får man fram chassinumret här: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.