AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.799

ÄTER STÖDLAGER

Hej har en bmw 530 en 88a.bytte stödlager till kardanen för ca 2 veckor sen o nu är själva hållaren av igen,bytte stödlagret pga att den gamla hade gått av på samma ställe.o nån tidigare ägare hade försökt o svetsa den gamla.så det verkar som om dom har haft samma problem.finns det nån här på forumet som har haft samma problem eller kan veta vad det beror på att hållaren går av,blir dyrt i längden tacksam för svar
Paap Reeder
... har du förspännt den på ett riktigt sätt?
På min e 28 skall den förspännas 2 mm vill jag minnas.

MVH /// Paap R
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Troligen ett knutkors som kärvar o skapar en obalans i kardan som sliter på stödlagret.
Kan inte vara så mycket annat, såvida inte röret av någon anledning är skadat (krokigt!)

///Magnus
tackar för svaren.lämnade in bilen dock ej till bmw för byte av stödlager utan till en privat verkstad.då det blev avsevärt billigare än att lämna in den på bmw.hur vet jag ifall det är ett knutkors som kärvar o vilken?kan man smörja upp knutkorsen o med vad?är väl inte så duktig på att skruva med bilar men har ändå inte tummen mitt i handen /Markus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Kärvar knutkorset så kärvar det)) Man märker det enkelt om man har röret löst......
Går att byta endast korset, men BMW har nog inga, dom vill bara sälja hela rör för 5000 kr.......... Kolla med en verkstad el. reservdelsfirma.

///Magnus
bustorp
Har du en 530-88?
Är det en E28 eller E34 eller hemmakonverterad? Har nämligen aldrig hört talas om detta o tänkte att om den är hemmakonverterad så kan det vara något som inte stämmer då det tydligen har hänt innan.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Hej .japp en 530 en 88a e-34 karossen.hemmakonverterad är den inte då den heter 530i.(annars 530ia om jag inte har fel)hade samma tankar att nån tidigare ägare har konverterat den från en automat till manuell.har kollat på mekonomen med reg numret o dom säljer kopplingsatser till den så den har nog alltid varit manuell.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag vet inte hur det är på din bil men på både min E3 och E24 så är det viktigt att kardanaxeln är så rak som möjligt dvs den skall helst inte bilda en vinkel vid mittersta knuten (vid stödlagret).

I min original BMW E24-verkstadshandbok står:
"En icke inriktad kardanaxel förorsakar ofta vibrationer och brummande ljud"

Vibrationer kan i västa fall förorsaka brott på stödlagerhållaren men enligt min mening måste man då ha både mycket vibrationer och otur. Speciellt om det går sönder på så kort tid.

På min E3 fick jag höja stödlagret så högt som det gick samt sänka växellådan 3-4 mm för att kardanaxeln skulle bli rak!

För att kunna avgöra om kardanaxeln är rak fick jag göra en fixtur liknande BMW:s verktyg 26 1 000.
Den gjordes av ett vinkeljärn (ca 1 m långt) med 4 utstickande tappar. 2 tappar skall ligga mot främre delen av kardanaxeln och 2 tappar skall ligga mot bakre delen när axeln är rak!

Per L
Har nu kollat upp knutkorset.det var som e-21racing skrev kardan knuten är helt slut .det sitter bara ett knutkors + att det inte satt nån Hardyskiva ska det vara så?
Paap Reeder
...markus!
Tror att jag har ett nytt knutkors till din bil. Det bakre.
Problemet är bara vem som kan byta det.

Hardyskiva sitter det bara på aut.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... och markus!
Jag har även en helt bra komplett kardanaxel från min manuella M535:a innan jag byggde om den till automat.

Kan dock inte garantera att längden på den främre delen stämmer med din bil. Bakre längden är samma på alla bilar.
Min hade en 5 vxl man.

Måtten är för bakre delen: 669 mm mellan svetsarna för splinsen resp knutkorset.

Främre delen är 506 mm mellan svetsarna för knutkorsen.

MVH /// Paap R
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Papp.....: Nu var det väl E34 han pratade om.......

markus73: Du ska ha ett främre knutkors vid lådan, ingen hardyskiva på automat där!
Kolla även den bakre knuten på kardan, brukar också kunna glappa upp!

Hur som helst, bytt korset o problemet är ur världen, ganska vanligt att korsen blir dåliga på automatbilar!

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Saker blandas ihop lite här:

Anslutning växellåda/kardan:
manuella har hardyskiva/gummikoppling
automat har medbringare med knutkors, ej hardy!

Byta främre korset är inte alls svårt, bara att pressa ur det som vanlig med knutkors, (alltså inte hela koppen på en gång))
Pressa dit den nya, på dessa brukar det finnas smörjnippel vilket är mycket bra!!!
Efter att det sitter på plats igen i röret så får man körna runt koppen, alt pressa 2 spår som gör stopp för koppen, syns hur dom gjort original!, viktigt att man lyckas låsa på nåt sätt iallafall!

Och 530 E34 är i högsta grad en äkta BMW, tillverkades under några år med 6-cyl. M30 motor, sen från -93 blev 530 V8-försed!

///Magnus
Paap Reeder
E21-racing!
Helt rätt du säger om hardy.
Var på vinden och tiitade efter och mycket riktigt så var det en Hardy på min manuella innan jag byggde om.

MVH /// Paap R
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
en liten parantes ang hardy, så hade jag hardy på min gamla 525tdsa -93 som ju är automat...

Diesel-räsern
har lite funderingar på o köpa en beg kardan.har fått ett erbjudande o köpa en ifrån en 525td.med stölager.då det blir billigare än o köpa en ny kardanknut o stödlager.från vilka modeller passar kardanen på min 530 88a?varför jag undrar är att jag ringde till bmw o frågade just om detta o han sa att det bara passar just ifrån en 530 88a ingen annan modell stämmer detta?tråkigt o köpa om det inte skulle passa/Markus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Den passar inte!
Enl. ETK är det samma kardan på 530 o 535 M30 motorn med automatlåda.

Så det är bara å leta kardan från dom bilarna eller byta knutkors o lager, vilket är o föredra, knutkorsen brukar bli dåliga så risken är att du får byta det senare iallafall!

///Magnus
Mu
616
Mustang

540iat -94
Men... grabben säger ju att han har manuell....?
hur är det med axlarna då...?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.