|
|
|
|---|---|
|
Jag har lite funderingar på att sänka bilen till våren. Som det är nu är den helt original, med originalfälgarna. Originalfälgarna ska jag behålla, men som det är nu tycker jag att bilen är lite hög fram (bak ser helt okej ut). Sänkningen jag är ute efter får inte vara för stor och skärmarna får absolut INTE täcka överdelen av däcken. Det måste med andra ord se symmetriskt ut. Vad finns det för olika alternativ (20mm, 30mm, 40mm)? Räcker det att byta fjädrar eller måste man även byta dämpare? Hur påverkas komfort och väghållning? Som ni ser är jag en riktig "rookie" på området så det vore trevligt om ni kunde reda ut begreppen åt mig... | |
| Jag har sett att det finns sådana som sänker 40mm fram och 10mm bak. Hur ser detta ut? Har någon en bild på en M3:a med sådan sänkning? | |
|
Grundregeln är att inte sänka med original dämpare. En kompis gjorde det på E39, efter 1000mil, dämparna trasiga fram. Gjorde det själv på min T4, 1500mil framdämparna slut. Aldrig gjort så på en BMW, men antar att resultatet är lika. De erferenheter jag har frånsett dämpare som går sönder, är att bilen blir visst styvare, men me original dämpare, arbetat dämparna inte optimalt längre. Dämparna är om inte lika viktiga så viktigare än fjädrarna. Byt både och så har du garanterat bra resultat. |
|
|
Om du söker lite så ser du att jag säkert har startat 15 trådar om detta när jag hade problem...men nu kan jag lite om det iaf. Själv kör jag med HR sänkning 40/10mm och Koni ställbara dämpare. Skulle tro att du gillar höjden..komforten blir nog bra med 17" och lite mer profil än jag. Väghållingen är helt sjuk bra. Profilen på däcken gör mer åt komforten är en sänkning!! Min M3:a är mycket lägre på bilden jag har i presentationen än med 40/10 sänkningen. Föreslår att du INTE köper några billiga grejer...det gjorde jag först...jävla skit. Angående sänkning utan dämpare så kan jag säga att bakdämparna verkar känsligare...trots att man inte sänker så mycket där. Men det är ingen idé att byta bara i bak. Om du vill ha det riktigt RIKTIGT bra så ska du köpa ett ställbart chassie...KW har 3 varianter...det billigaste kostar 11000 ca. Det kostar lika mycket om du ska köpa fjädrar & dämpare serparat...och då är ställbart mycket bättre. Byt gärna fjäderbenslagringarna också, speciellt i bak..kostar 250 spänn bak och 1500 fram.... Lycka till. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Det blir ganska dyrt med andra ord. Jaja, jag jobbar ju i alla fall i en bildelsaffär så det lär gå att få lite rabatt :-) Så enligt dig M3_LOVER så är ett ställbart KW-chassi det bästa alternativet? Kan man då ställa höjden som man vill ha den eller är det "bara" retur- och kompressionsdämpning som går att ställa. Hur blir väghållningen med 11kkr-kittet? |
|
|
Varför? Bilen ser bäst ut & behåller sitt värde bäst med originaldämpare & fjädrar! :) |
|
|
Ja det bästa för det priset! Sen har ju även HR och Bilstein coilovers men då kostar det mellan 15-18 tusen också... Vad är du framför allt ute efter? Att bilen ska bli låg eller väghållningen? Gå in här och kolla själv, är inte så jävla säker på vad som är vad i dessa 3 varianter. Länk Klicka på products och sen The Variants. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Kolla min bil i galleriet, den är sänkt 40/10 med H&R...... MVH BJÖRN |
|
|
mosse: Jag är originalbög (min bil är helt original för tillfället), men jag tycker att den är för hög fram i förhållande till hur hög den är bak. Bak ser det riktigt bra ut men fram är det en ganska stor "glipa" mellan överkanten på däcket och skärmkanten. Ser inte värst symmetriskt och snyggt ut från sidan. Dessutom ger bilen helt klart ett fetare intryck när fronten kommer närmare marken. M3_LOVER: Jag är främst ute efter att få en lägre bil. Väghållningen original duger för mig. Dock skadar det ju inte att man får väghållning på köpet :-) |
|
|
Kan hålla med om att en del M3:or är lite höga fram! Kul att du håller den original! :) |
|
|
Kör me ställbart H&R chassi å de funkar kanon! går å ställa 30-70 fram å 30-60 bak.Har 18" på å de ser riktigt bra ut enligt mig iaf :) Kostar 15500:- i affärn tror jag. |
|
| Tack för tipsen. Jag kommer nog inte kunna svara i den här tråden under helgen eftersom mitt modem är sönder (sitter i skolan nu). Skriv dock gärna mer om ni har några matnyttiga tips att komma med :-) | |
| Annars är Bilsteinsprint dämpare med sänkfjädrar ett prisvärt alternativ. Bra väghållning och lagom sänkning! Ställbara grejer är kul men alldeles för dyrt i förhållande till vad man behöver för gatan. | |
Mr M3 |
perfekt att man hitta denna tråd 40/10 sänktningen ni som har den vad kör ni för bred på däcken håller på med ett projekt nu med en M3a för bana o superstage o vi ska andvända 235/40-18 runt om. kommer det ta kommer natuligtvis byta dämpare ochså. |
|
Mr M3: Jag har 40/10 sänkning (HR) och ställbara koni dämpare. Jag kör med 18" fälgar 9.5"i bak & 8.5" i fram. Däck: 255/35/18 i bak & 235/40/18 ifram. Det är LÅNGT LÅNGT ifrån att ta i ibak. Bilden här på autopower är bilen sänkt säkert 3cm TILL ibak. Då var det precis. Det är klart, blir ju lite tajtare med 40profil i bak än 35 men. Nä, 235:or i bak klarar sig utan problem. Elfrippo: Väghållningen blir bättre på köpet när du sänker den helt enkelt, vare sig du vill eller inte:) MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Ta en titt på ACS sänkningssatser, kör själv med deras sportchassie, sänker lagom mycket och ger en hård men inte stötig chassiesättning. ***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle*** |
|
|
Hade KW variant 3 fullt justerbara på min M3 E36, fungerade bra men tyvärr är inte fjädrarna de bästa, bilen blir lägre o lägre. Kvaliteten känns inte 100% på det viset, fast KW kanske fixat bättre fjädermaterial. På min 325 E36 som jag hade före hade jag H&R fjädrar och bilstein sprint dämpare, funkade kanon. /// Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.