AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.423

iX är kul (läs i väntan på vintern)

Sida 1 av 2
Hej

måste bara få berätta om pojken i mig som kom fram igår. Köpte en riktigt fin iX för ett tag sedan. Sedan dess har jag småkikat mot himlen för att se när halkan kommer till Luleå.

Så igår så skulle jag parkera bilen men vägen till min parkering var avstäng, hamnade då på en liten grusplan. Men igår var den inte en grusplan utan en lerplan. Sagt o gjort, leendet sprider sig, 2:an petas i och så ..... låter vi geggan flyga.

Allvarligt, det var det roligaste jag haft med kläderna på sista året, runt runt, långa svepande sladdar och konstant hjulspinn.
Fick änltigen känna hur iX:en skall bete sig när man får låta den jobba.

Vad blev då slutresultatet..tjaaa.. kan konstatera att jag nu förstår varför de som kör impreza har så stora fula stänkskydd. Bilen ser ut som den har varit i händerna på Collin McRae en vecka :D Så ikväll skall den få mycket ompyssling...

Ha en go helg vänner!
/R

Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
låter nice.. skulle vilja ha en 4 hjulskraffsare igen.

hade en v8 quattro en gång i tiden. tyvärr satt det dubbfria på den.. men ack så roligt!
Jag känner verkligen igen mig. Ixen är så otroligt rolig på löst underlag att man knappt kan hålla sig. När jag har fått på mina sunkiga vinterhjul så ska jag ut och spruta grus;) Jag gjorde en liten tabbe och spann omkring lite på en grusväg med en uppsättning nylackade 16"are och givetvis så blev det ett par märken i fälgarna, väldigt små men ändå tråkiga. Som sagt det är SVÅRT att lägga band på starka instinkter.

Kul att nån startade en tråd om denna ljuvliga automobil men var är alla iXägare?

az: är din röd med 318emblem?

Att styla en volvo är som att sminka en gris ;]
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Hejsan jag är oxå en stolt ix ägare och längtar efter vintern så man får leka av sig lite =)
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
låter skit kul....tänk om man hade 4hjulsdrift....

///325///
iX:en är en fantastisk vinterbil! Fruktansvärt opraktisk, trång, inget baksäte att tala om men rackarns vilket fäste den har. Och lyxig ABS!
Nja, den är inte alltför opraktisk om man inte har barn, man tar sig iaf fram nästan överallt. Men å andra sida så köpte jag inte bilen för att skjutsa runt folk. Vill man ha lastutrymme så är det nog bäst att välja touringversionen.

En nackdel jag upplevt är att man kör omkring med lite för stort förtroende för bilen eftersom den har sånt gott grepp och är väldigt lättmanövrerad på is och snö men helt plötsligt så måste man nita, visst fungerar ABSen bra men det är först i detta läget som man verkligen fattar hur halt det är. Jag var ganska nära att smälla ett par ggr 1a vintern jag hade bilen men det är tur att man lär sig av sina misstag.

Det ska bli otroligt tråkigt att sälja den, den har tjänat mig väl ={

Ha det!

De
165
DeWa
328iAT -96
Hade en 325iX förra vinter med dubbdäck tom, och det var helt fantastiskt kul! Skulle gärna haft en i år också om finanserna tillåtit, men det ser mörkt ut med det nu. Tyvärr omkom den från förra vintern då jag precis som Buddah skriver blev lite övermodig ... ;)
Buddah: Jo det stämmer bra det, knallröd välputsad och med mystiska dubbelpipa bak som inte riktigt matchar 318 emblemet.
Du känner till den via tidigare ägande eller känner du Magnus?

Har märkt det där med fästet, nyss var det tokhalt här i luleå. Regnade och -2. Märkte knappt något förrän första kurvan kom. Tur det var 30 väg :D Får ta det lite lugnare tills man vant sig. Den har ett ruskigt bett i starten måste jag säga, klart över förväntan.

-Mer snö åt folket!

Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Tja.
Har själv en ix o jag måste säga att det är den roligaste vinterbilen man kan ha. Är ju överlägsen vid rödljuset. Så kul att se folks miner när man med en gammal BMW kör ifrån dom, när dom tror att bara ska stå o spinna.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
När jag hade min 525ix kunde man chocka en del folk vid rödljusen men nu när man kommer med en grand cherokee så är de lite mer förberedda...

Automat är bekvämt
az: Jag har sett lite bilder på den här på BMW...autopower tidigare. Jag skrattade rätt ordentligt första gången jag såg emblemet eftersom jag själv gått i tankarna att slänga på ett 316 el 318 emblem på min för att få lite balans gentemot alla 318 med M-emblem. Och grattis till köpet den verkar vara i kanonskick.

Ha det så kul, det ska jag!

Ah oki. Jo sett att den finns under galleriet sedan tidigare. Jo den är i klart fint skick. Ingen rost att tala om och verkar fin i linan. Tar lite soppa men det är bara att betala, quattro, sexa o tung högerfot är ingen snål kombination.

Enda jag saknar är bottendraget jag hade på min 328 E46. Den var helt sjuk 1000-3000 varv.

Jepp, kul skall vi ha :D
/R

Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
Å fan man blir ju nästan kåt när man hör er berätta hur skön IX:arna är på vintern. Har inte hunnit upplevt min första vinter med min IX. Snacka om att man längtarefter första nysnön =)
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Ett litet minus med ix är att främre drivaaxlarna inte är så billiga =( 3500st på mekonomen och jag kanske måste byta båda om jag ska få den tyst när man svänger fullt. Eller finns det nått billigare ställe?... hoppas hoppas!!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Köp på skroten...
Jag köpte min iX som vinterbil för ett par år sedan. Importerade själv från tyskland. Köpte ett väl inkört ex för att man ändå bara skulle ha den på vintern. Nu har jag lagt ned halva min själ i bilen... Bytt en mass prylar (kylare, bromsrör, avgas, dämpare, styrleder, krängningshämmarstag mm mm mm.). Fixat all rost. (dörrar, baklucka, underredsbehandlat) Nylackad front. (Huv, kofångare, frontplåt mm) Småtrimmat motorn, bytt till E36 sporttygstolar fram.
Och tusen andra saker, bla: is-läpp, M-vinge, shadowline paket, kartläsarlampor i backspegeln, sportratt, M-knopp, shortshift, nackstöd bak, nylackade AC Schnitzer fälgar...

Nu är bilen så fin att jag inte vågar köra den på vintern längre... Fy fan vilken kärring man är!

/Jens (Med avställd 325iX)

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Blixthalka här i Luleå i morse. Regnade igår sedan frös det på... gissa om man log hela vägen till jobbet.

Hamnade dessutom bredvid och framför 2 st bmw 520 touring vid ett av rödljusen. Hmm undrar om de står där än :DD

/R

Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
HAHAHA!! Ja jag vet hur de kan vara =) de var inte lite du gjorde åt bilen heller =) Får ta o höra med nån skrot.. fast man vet väl inte hur dom på skroten är heller.. man kan ju bara hoppas att dom är bra. Blev lite nyfiken på hur du har gjort med E36 stolarna? passade dom bra på en gång eller var de mycket du fick ändra på?
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
ja köpte åsså väldans nyligt en IX här uppe(luleå) de e fan den mest brutalt roliga bil man kan ha på vintern, vilken körglädje!

de sprollar om den fast tar 2liter milen när man har så här KUL =)

ja kör på regummerat hakka 1 eko turbo, de duger å sladda sönder =)

hade velat ha mer vrid i mellanregistret!

Riktiga bilar har 6cylindrar och 4-hjulskrafs! =)
Nu har jag fått ett bud på bilen. Vilken skräck! Sälja iXen precis innan snön faller, vad är det för fel på mig egentligen? Jaja vi får väl se vad som händer, i värsta fall kör jag snaab under vintern. Bläääh!
NO
7
NO1
528iA -98
Är en nybliven ix ägare som det skall bli skit kul att köra med i vinter. Dock skall den in för lite rost och omlackning oxå.........men efter att ha läst detta så VET I F-N!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.