AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.291

Vart balanserar man Kolvar?

Har precis fått kolvarna svarvade här på jobbet och kolvtaket vart 5.7mm så det ser ju bra ut men snart så ska dom upp på vågen och lär ju behöva balanseras, men VART i kolven tar man materialet som behöver tas bort?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Jag håller i och för sig på med modellmotorer, men principen är den samma eftersom jag lättar orginalkolvarna ibland. Min uppfattning är du bör lätta på insidan så långt ner på kolven du kan. Tunna ut kolvväggen altså, från insidan i svarven.
Börja med att väga kolvarna. Svarva sen en tiondel i taget beroende på hur tjock kolvväggen är och hur mycket du behöver lätta. Kolvväggen bör inte bli för tunn.

Du bör inte göra någon invärkan över eller i höjd med kolvbulten.

Så gör jag om jag skall lätta kolven.

E
tackar, jag har suttit och tittat och synat kolvarna nu, och det tjoka godset under kolvbulten verkar vara balanserings material från fabriken, för att på en av kolvarna så är det planfräst där, men inte på dom andra
dom vägde
603g
604g
603g
608g
609g
605g
Så ska fila lite nu på rasten och se, det är ju ingen större mängd som ska bort
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
5 gram är rätt mycket aluminium på en kolv... Hur gick det?

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
nu så är alla klara eller ja det var ett tag sen men iaf =)
Jo det var en hel del men ska inte ha försvagat nån vital del iaf vad jag kan se/tycka/tro/anta/hoppas, osv =)
Visa användare
18
Fibban
M535i -87
3riksson: Vilka kolvar använde du dig av? Orginal? Har hört att det blir för svaga inna man kommer ner på rätt komp, men om du har 5,7mm kvar så borde jud et räcka, Men vilket komp kommer du ner på då? Och hur svarvade du dom? Rakt av eller en "grop" i mitten. Antar att din upphöjdnad på kolven såg ut som ett "B" som på mina. Tog du då endast bort B:et?

Behöver du ta ur för ventilerna? Tänkte det att då borde det ju bli ännu tunnare!?

// Fibban

www.attitudemotorclub.com
jag hade kattkolvarna och katttoppen som gör att jag redan har 1kg mindre tack vare toppen, han jag har pratat med påstår att det ska hammna runt 7.8:1 +lite till 8.0:1 och jag har helt litat på han.
Japp det var ett B, nja han som svarvade dom nollade svarven på kolven körde sen in i mitten och fräste innifrån och ut.

Och nej jag har inte gjort nått åt ventilerna det vart lite kvar av det gammla märket.

//Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.