AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.807

Köpa x3, frågor till er som har x3

Sida 1 av 3
Ro
45
Rob1
I3 Rex -15
530d Xdrive M-sport -17
Porsche Spyder replica -58
Har tankar på att köpa en x3 2,5l det jag vill veta är fölajnde:

Får man plats med 2 barnstolar + en vuxen i baksätet?

Kommer x3:an att få dom nya motorerna nästa år samma som i nya 3-serien?

Hur funkar det med dubbfria däck på x3 (får man på köpet från BMW) ska jag byta ut dom mot dubbdäck. 90% av min körning är mellan uppsala och stockholm på motorväg.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Här är det nog bara jag som har en X3:a. Tyvärr så kan jag inte svara på dina frågor. Det där med barnstolarna måste väl vara lätt att kolla, låna en X3 och testa.Själv har jag dubbat, men kör du mest mest på E4:an så går det säkert bra med odubbat.
Lycka till!
/Anders
Ro
45
Rob1
I3 Rex -15
530d Xdrive M-sport -17
Nu är även jag x3 ägare. 2,5l gråmetallic. Så nu är vi 2st x3 ägare på forumet. Båda dessutom från Uppsala.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Grattis!Mycket nöje!
/A
ma
37
marcogwa
X5 3.0iA -04
3 nu... och nöjd som 17!
ma
37
marcogwa
X5 3.0iA -04
p.s: dubbfria går kanon! har själv 18" dunlop wintersport m3 d.s.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Grattis! Välkommen i klubben!
Skulle dock vara kul att utmana dig vid ett rödljus-race här i Uppsala med mina nya Hakka 4:or:-)
/A

ps. blir det når X-forum eller? ds.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
sista frågan var riktad till autopower-crew!
/A
ma
37
marcogwa
X5 3.0iA -04
Sigdarve:
Inga problem att vinna acceleration... bromsa blir kanske svårare om det inte är barmark :-)
Ro
45
Rob1
I3 Rex -15
530d Xdrive M-sport -17
Visst jag ställer upp på ett rödljusrace men troligtvis har jag inte en suck mot din 3,0l. Ska hämta bilen imorgon på novation i uppsala. Så det ska bli kul att ut och sladda i snön.

/Rob
Visserligen är jag inte X3 ägare men jag roade mig härom kvällen med att söka efter X3:or på begagnatbörsen på bmw.de. Inte en enda X3 3.0d fanns till salu, däremot 100-tals 3.0i och 2.5:or...

Är de brist på 3.0d dieselmotorer till X3 eller är efterfrågan verkligen så stor på just denna modell??

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Kristoffer_L:

Dieslarna är oerhört populära och ganska svåra att få tag på. Att tillgången på dieselmodellerna är mer begränsad än för bensinmodellerna är inget unikt för BMW dock. Därför finns det nästan inga demo- och lagerbilar i Sverige med dieselmotor. De bilar som generalagenten får tag på räcker nätt och jämnt till kundförsäljningen.

Men sedan är 3-litersdieseln väldigt populär i både 5-serien, 7-serien, X3 och X5 så det kan nog hända att det råder en viss brist på motorn i fråga.

MVH
Mr
4
Mr Dee
BMW x3 2,5 -04
Hej!

Ny som användare här men har "hängt" en del på sidan... Har lyckats rulla min x3:a ca 2000 mil på fem månader och är nöjd förutom att klimatautomatiken inte motsvarar förväntningarna. Så har det dock varit på de senaste BMW jag har haft.

Två barnstolar och en vuxen däremellan blir nog trång men finns det hjärterum så finns det... Jag har köpt dubbade v-däck för första gången på tio år och är kanon nöjd. Låter lite mer men vilket grepp. Helt underbart!

Ro
45
Rob1
I3 Rex -15
530d Xdrive M-sport -17
Finns en 3,0 diesel på Novation i uppsala som ståt där ett bra tag så det verkar ju inte vara ett enormt sug eller så är det fel pris på den.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Mr Dee:
Vad kul med en till som kör X3:a.Själv har jag kört 600 mil. Kliman är skum, mer halvautomatisk vill jag påstå. Man måste ju alltid justera med vredet ovanför mittventilerna.Just nu stör jag mig på knäppningar i rutorna, ffa framrutan. Har beställt tid hos BMW, och det lär finnas bot enligt en amerikansk X3-site.
/A
Mr
4
Mr Dee
BMW x3 2,5 -04
Det dubbelt skumma med kliman är att jag kan skruva på vredet ovanför precis hur mycket som helst men det kommer bara kall luft. Knäppet i framrutan är riktigt irriterande och det har tilltagit med det kalla/re vädret.
ma
37
marcogwa
X5 3.0iA -04
Jag har inga problem alls med kliman. Föreslår att ni besöker verkstaden för garanti-koll...
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Mr Dee:
Stämmer att det blivit värre nu när det är kallare. Men när bilen blivit riktigt varm så försvinner det nästan helt.Men som sagt, det lär finnas en lösning.

marcogwa:
Visst måste du justera vredet själv, det sköts inte automatiskt.Har du det på blått så kommer det kall luft oavsett vad du ställt in tempen på.
/A
ma
37
marcogwa
X5 3.0iA -04
Sigdarve: Vredet agerar enbart på de 2 luftinsläppen den är placerad mellan och är tänkt för att exempelvis få lite friskare luft mot ansiktet än i resten av bilen (behagligt).
Klimatanläggningen jobbar ändå på att behålla den temperatur du valt i hela bilen.
Hos mig fungerar det exemplariskt. Råder er att leka lite tills ni hittar en behaglig inställning och om ni har fel kolla upp detta på bmw!
Mr
4
Mr Dee
BMW x3 2,5 -04
Har varit på besök på verstaden idag och det visade sig att det var något fel på någonting i kliman. Kommer att bytas ut på garantin sedan kan jag ta av mig dunjackan igen!
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Mr Dee:
Nämnde du inte knäppet i rutan för dem?
/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.