AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
566

luftmassemätaren strular

Hej!
har precis köpt en 520i-86 som är trimmad med portjobb och kam...problemet är att den går orent på låga varv och sticker iväg vid 3000...efter 3000 går den mycket bättre men ändå inte helt rent...kan det vara luftmassemätaren som är för klen?
och i såfall nån som vet vilken lmm som passar bättre?
mvh tobbe
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Kan ju vara en väldigt vass kam du har. Då kan du få dålig tomgång och bottendrag. Att lmm skulle vara för klen tror jag inte. Det skulle kunna vara så att "folien" som släpkontakten glider på (i lmm) börjar bli nerslitet. Öppna och kolla.
Portningen kan vara fel utförd eller så kan kammen stå fel.
Kan vara så mycket annat också... Läckor, tändstift, bränslefilter m.m m.m

elpe300
Bilen: Länk
ok..har pillat lite med lmm under locket och vridit på själva hjulet....och bilen reagerar avsevärt mycket.. har fått den att gå mycket bättre än när jag köpte den, men den är ändå inte helt 100...värst är det när den är kall...sen när man kört typ 20 min så blir han mycket bättre....han klarar också bara av typ 10 min på tomgång sen dör han...
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Ser det ut som om någon varit under locket och skruvat då?
Finns där brytmärken, skavd plast, skavda skruvskallar?
Är det mest problem runt tomgång, eller?

elpe300
jorå det är det..."besiktningsmannen ställde ner tomgången där...+ att den är eltejpad runt själva locket....men vet ej riktigt hur man ställer in den...
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Finns inget där som man ställer in. Inte under locket iaf. Dock så finns ju Co-skruven, fast utanför. Enda man kan göra innanför locket är att "renovera" lite. Rör absolut inte fjädern. Då blir det skit... Kan iofs tänka mig att förra ägaren har varit där och ändrat på fjädern för att få den att gå fetare eller snålare, pga portningen och kammen. "Turbo-snubbarna" gör likadant på sina motorer.

Länk förklarar väldigt bra hur lmm fungerar. Ta en titt där, följ tipsen, gör en "uppdatering" och en renovering, så kanske det löser sig. Det blir ett helgjobb. Lycka till!

elpe300
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.