|
|
|
|---|---|
|
Nu när jag köpt nya däck så tänkte jag också följa Bosse bildoktorns råd att köpa en lufttrycksmätare eftersom mackarnas diton visar lite si och så. Har för mig att Bosse rekomenderade att köpa en för minst 300:- för att få en som visar tillräckligt rätt. Därför var jag på Biltema igår och skulle köpa deras dyraste (298:-) men den visade sig att både själva mätaren (11cm i dim.) och plastlådan den låg i var onödigt stor. Så istället blev jag sugen på en väldigt smidig digital mätare (Michelin) på Mekonomen för 300:- . Den hade en felmarginal på +- 1psi och max tryck på 50psi. , och om jag räknat rätt så skulle det motsvara +- 0,07bar och max. 3,5bar. Har jag räknat rätt? Har jag det så borde ju denna täcka mina behov mer än väl. Men samtidigt är jag skeptisk, för digitala mätinstrument brukar ju vara betydligt dyrare än en analog om man vill ha liknande kvalitet. I och för sig så är väl det jag ska använda den till inte så supernoga men samtidigt så vill man ju få det bästa möjliga för de 300 man har tänkt att lägga ut. Så vad tror ni, duger den digitala? | |
|
Ja det tror jag absolut såvida du inte har en extrem supersportbil du kör med på bana i 350 km/h , har själv en billig digital och den visar väldigt exakt jämfört med de analoga jag jämfört med. max några % skillnad. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
Svärd |
Japp, tror lungt att du kan köpa en digital. Huvudaken är ju att du använder samma mätare för att se om du har tappat något. Åker man från olika mackar t.ex. kan man ju få olika värden beroende på mätaren. |
|
Ja nu har jag köpt den men inte hunnit testa den ännu men den verkar rätt gedigen och den låg i en plast låda som jag tror klarar av att bli överkörd, så den signalerade i alla fall kvalitet. |
|
|
Jag skulle nog vända på begreppet, ett analogt (mekaniskt) instrument som skall visa rätt i ur och skur och vid olika temperaturer osv blir dyrt och ömtåligt, medan ett digitalt blir billigt. Givaren (piezotyp) avgör nogrannheten och lineariteten medan elektroniken knappast tillför någon felvisning. Kalibrera mot en känd mätare då och då så klarar du dig bra. FP |
|
Jamtime |
Nästan tolv år senare.. Vad finns det för tips i dag på kvalitativa lufttrycksmätare för rimliga pengar, säg Max 500:-? |
|
Nedanstående lufttrycksmätare köpte jag hos Biltema efter den fått bäst omdöme i test av ViBilägare för så där 15 år sedan. Den enda jag haft sedan dess, fungerar perfekt. En digital variant är batteriberoende och tillför inget i just detta sammanhang, tycker jag;) Länk |
|
![]() 13.424 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag köpte denna för att ha till track days (då det är lite petigare med däckstryck). Länk Mycket nöjd med den. Kraftigt dämpande gummiskal. Flexibel slang och framförallt stor och tydlig mättavla (vilket prioriteras då det ska mätas en del). I ärlighetens namn har jag faktiskt inte kalibrerat den eller testat repeterbarhet/linjäritet mot en känd god givare, får se när tillfälle ges för att göra det. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.