AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.618

bästa oljan för m5 !?

Sida 1 av 2
tjena fan ! ja undrar vilken sorts olja som är de absolut bästa man kan ha till min m5 3,6

mvh/ stefan

En olja med API SL(kan ha kommit en högre klassning än så nu var några år sen SL kom...) klassning,helsyntetisk med "visko-område" 10W60,tex Castrol RS10W60 eller Castrol TWS...Finns flera lika bra alternativ!!

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Castrol TWS ska du använda det är den bästa oljan du kan ha i din M5! Om du kör på vintern med din M5a så kanske du ska köra på någon tunnare olja som Castrol TXT.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns inget egentligt behov av så tjock olja som TWS eller annan 10W60-olja, om man inte kör extremt hårt på t ex bana.
Att använda en 10W60-olja om det inte behövs, leder till större slitage på motorn än nödvändigt. Slitaget sker nästan uteslutande vid kallstarter och där är inte 10W60 optimalt.

När den motorn tillverkades fanns det inte ens så tjocka oljor...

En helsyntetisk 5W40-olja av god kvalitet räcker om motorn är frisk.
Om man vill ha lite tjockare olja, kan man använda helsyntetisk 5W50-olja.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
En M-motor går oftast hårt. Hög olje temp och höga varv kräver en bra oljefilm så använder man sin M5a så rekomenderar jag TWS. Min motor har gått över 19000 mil och jag kör på TWS och den drar inte en droppe olja! Men visst känns kallstarterna jobbiga. BMW rekomenderar TWS och det finns nog en anledning till det.
ok...man tackar grabbar, vill ju hålla min FINA m5a i så bra skick som möjligt ;)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M femman, det finns ingen allmän rekommendation från BMW som säger att man skall ha TWS i de motorerna!
Om lokala verkstäder gör det, vet jag dock inte!

Så hårt som du vill påskina är det extremt få som kör sina maskiner.
När jag menar hårdkörning är det bankörningstempo i en timme eller mer. Enstaka "fullgasningar" i vanlig trafik spelar mindre roll i detta sammanhang!

En modern 5W40-olja är extremt mycket bättre än de bästa oljorna som fanns när motorn tillverkades...
Oljefilmen är dessutom starkare än i de bästa oljorna som fanns då.

Visst motorn skär inte ihop med en 10W60-olja, men motorn behöver inte så tjock olja och då är det en direkt nackdel att använda den. Nackdelen är som sagt att slitaget blir högre än med en något tunnare olja vid vanligt körning i trafiken....knappast det man vill uppnå genom att köpa dyr olja!?

Mvh

Johan B:Överdriver du inte lite väl nu skillnaden mellan en 10W60 kontra en 5W50 tex???Visst att kallstarterna går något "segare" ev men 10W60 (nu snackar jag om kallstarter där tempen är över 5 grader plus) men att det skulle slita mer med den oljan än med 5W har jag svårt o köpa...Men om du mena kallstarter typ 20 minus så kan jag hålla med om att man bör ha en tunn olja,kanske 0W40???Det är ju inte bara hur "lätt pumpad" oljan är som har betydelse utan även hur pass bra/länge den sitter kvar på motorns metalldelar o där kan jag tänka mig att det bästa/dyraste oljorna får bättre resultat en någon "modern 5W40 olja"....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, en 10W60-olja ligger nästan alltid i övre delen av 10W-klassen, dvs nära en 15W-olja.

En 5W40-olja ligger nästan alltid i lägre delen av 5W-klassningen, dvs. nära en 0W-olja.

En 5W50-olja brukar ligga ungefär i mitten av både varm och kallviskositetsklassningen.

Ja, även vid plus 5 grader är det skillnad i slitage eftersom just pumpbarheten/cirkulationen är sämre med den tjockare oljan.
Det är vid starterna innan oljan har börjat cirkulera ordentligt, som nästan allt slitage sker. Detta accentueras givetvis med fallande temperatur, men den finns där i praktiken redan så fort som oljan är under driftstemperatur (60-80 grader).

Det sitter helt riktigt kvar en liten mängd olja på metallen i normala fall, men den oljan måste "fyllas på" ganska snabbt när motorn är igång, annars blir det metall- mot metallkontakt i motorn.

Som jag skrev innan är det både för- och nackdelar med en tjock olja. Nackdelarna överväger fördelarna om det inte är så att motorn måste ha en tjock 10W60-olja pga att motorn behöver den mht mekanisk konstruktion eller att man har problem med mekaniskt oljud eller hög oljeförbrukning.

Bara för att det står "racing" på flaskan, är det inte alltid bättre än vanlig olja i vanlig trafik!

E34-M5-motorn är inte så speciell i sin konstruktion eller drift att man måste ha en 10W60-olja, därmed ser jag ingen anledning att använda just sådan olja med de nackdelar den för med sig.

BMW brukar normalt sett bara ha två oljor i sina verkstäder, SLX 0W30 och TWS 10W60.

Ok, för att SLX 0W30 kanske är i tunnaste laget för motorn i fråga och att vissa verkstäder därför väljer att slå i TWS (som inte är en officiell rekommendation från BMW!).
Men man kan själv välja en olja som ligger utanför BMW:s två alternativ och välja en olja som är något tjockare än SLX, men inte fullt så tjock som TWS. Dvs. en 5W40 eller en 5W50-olja.

Mvh

JohanB: har du aldrig kört på autobahn? Det är hög belastning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M femman,det beror på hur fort du kör!

Och, jo det har jag!

Hur länge kan du ligga och köra maxgas på Autobahn?
Max 10-15 minuter skulle jag vilja hävda pga trafiktätheten. Och det är inga problem för en vanlig olja att hantera i den motorn!

Tyvärr har det blivit en lätt hysteri i vissa M-bilsägares tankar eftersom de tror att motorn går sönder om de inte har TWS.
Så är givetvis inte fallet, den motorn som sitter i M5 E34 har aldrig designats för en så tjock olja, inte heller har man upptäckt några oljerelaterade problem med den motorn (som med de tidiga E39 M5 och E46 M3) och E34 M5-motorn behöver således inte den oljan...
Eftersom det är så, är det en direkt nackdel att använda så tjock olja.

Bättre för motorn (och plånboken) i detta fall, är en tunnare olja än TWS.

Sedan finns det speciella omständigheter som skulle kunna göra att det är lämpligare att välja TWS före en normal syntetolja, men då kör man som sagt betydligt hårdare än normalt och/eller har motorn något mekaniskt problem som t ex att den drar för mycket olja med de normaltjocka oljorna...
Hög oljeförbrukning kan ofta minskas, ibland "botas" genom att använda TWS.

Mvh

På höga varv skadar det väl knappast med TWS, en S38 varvar änd över 7000 rpm och det är ju en ganska stor motor dessutom...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det skadar inte när när oljan är varm...

Men du får nästan samma högtemperatursskydd med en vanlig olja.

Problemet med 10W60 är inte när oljan är varm, utan när den är kall...

Med tanke på att du får mer än tillräckligt skydd med en syntetisk 5W40-olja när den är varm och att den ger mycket bättre kallegenskaper än 10W60, överväger fördelarna till den tunnare oljan. Den klarar av de belastningar som den utsätts för, utan att ge de nackdelarna som en tjockar olja ger när den är kall.

TWS och andra 10W60-oljor ger mycket bra skydd när oljan väl är varm, men så stark oljefilm behöver man endast i vissa undantagsfall, t ex vid bankörningstempo eller i "problem-motorer".

Det jag försökt säga är att den sammanlagda bilden av fördelarna med extremt stark oljefilm för 10W60-olja när den är varm och nackdelarna den har vid kall olja, gör att den är ett sämre val än en normal 5W40-syntetolja som har mycket stark oljefilm (mer än tillräckligt med god marginal) vid varm olja, och samtidigt mycket bättre kallegenskaper.

Mvh

grabbar nu blir ja totalt snurrig på allt.......vilken olja för vanlig körning + lite bus ibland

mvh / stefan

stefan 535:

Lyd Johan B råd han är auto powers olje kung, det han inte vet om olja behöver man inte veta.
starre: hehe då ska ja lyda kungen. tack för ditt råd :)

Jag hade aldrig kört på någon annan olja än Castrol TWS eller Castrol RS i min M5. 5w40 passar på en 320i men en inte på en M5. Skillnaden på slitage vid kallstarter vid plus grader mellan 10w60 och 5w40 är minimal. Båda är moderna multigradeoljor. Däremot vill jag inte riskera något när man varvar 7500 rpm, kör på TWS!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det som gör att oljan passar i en 320i men inte i en lite större motor?

Om du tror att S38 är en extremt hårt trimmad motor som bara går på racingolja (som inte ens fanns när motorn tillverkades) får du tro det!

7500varv/min är ingenting i detta sammanhang, MC-motorer klarar sig utmärkt på 10W40-olja och de varvar upp till nästan det dubbla....

För övrigt anser jag att ditt påstående om att skillnaden vid kallstart mellan en 10W60-olja och en 5W40-olja är direkt felaktigt.

Nåja, du får tro vad du vill!

Mvh

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Castrol RS finns med 0w-40 viskositet, så nu kan stefan 535 både följa olje- och M5-kungens råd :)

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
JohanB: Jag syftade inte på motorns volym utan trimmningsgrad och en gnutta ironi. Hoppas du inte tog illa upp. ;)
Skilanden mellan en MC-motor och en S38 är volymen. Och tyngre rörliga delar i motorn=högre belastning. En S38 är en gammal motor och har idag antagligen rullat långt. En tjockare olja är att rekomendera i en motor som gått långt. Angående kallstarts egenskaperna har jag fakta fåen en säker källa. Vad har du fakta som visar att en 10w60 olja är skadlig vid kallstart vid sommartemp? Nonsens i mina öron.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mfemman:

Om du kör med din M5:a på vintern borde du onekligen satsa på en 5w-50 eller ännu hellre 5w-40 och byta till 10W-60 till somrarna...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.