AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
852

Var ska man sätta delningsfiltret

Dr
13
Dr.Phil
325i Coupé -94
Jag har precis köpt ett framsystem som jag snart ska koppla in via ett slutsteg i skuffen. Spelar det då någon roll om jag sätter det medföljande delningsfiltret till framsystemet i skuffen så nära steget som möjligt eller ska filtret sitta så nära högtalarna som möjligt. Tycker inte det borde spela någon roll men man vet ju aldrig.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Du får ju dubbelt så mycket kabel med filtret i skuffen, en från slutsteget till filtret och två från filtret till bas respektive diskant.
Eller är det ett rent högpass filter du skall montera?

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Dr
13
Dr.Phil
325i Coupé -94
Självklart! Då monterar jag delningsfiltren framme vid högtalarna. onödigt att behöva dra en massa onödiga kablar.
Sen en fråga till.
Med framsystemet så följde det 4st stycken diskanter med dvs.2st till vardera sida. Kan man sätta den ena diskanten i högt upp i dörren och den andra diskanten på instrumentpanelen vid A stolpen eller bör diskanterna sitta ihop, sånära varandra som möjligt? Diskanterna är ju riktkänsliga och det kanske bara blir skit av det hela om dom inte sitter ihop.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Två diskanter, säkert att du inte fått två för mycket? Vad är det för system du köpt egentligen :)

Personligen hade jag monterat de ihop för att få en så homogen ljudbild som möjligt. Men pröva att t.ex montera dem på olika ställen i bilen med häftmassa eller låt en polare stå och hålla dem medan du provlyssnar fram bästa placering.
Det kan vara så att det som skall låta bäst i teorin inte fungerar i praktiken...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Robsarve
Låter rätt konstigt, men om det är samma diskant så skall de sitta så nära varandra som bara går.

Man kan tänka sig en diskant, lågt monterad som spelar normalt och en högt monterad som spelar från 16 kHz och uppåt. Men jag har aldrig sett ett färdigt sånt system.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Dr
13
Dr.Phil
325i Coupé -94
Det är Rockford fosgate punch 5.25 och det ska vara med 2st diskanter. På filtren så finns det oxå 2 utgångar för diskant.
Dock så tror jag inte att jag måste använda alla diskanterna. Jag får prova med olika placeringar och om det inte blir bra så använder jag bara 1 diskant på vardera sida.

//Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.