|
|
|
|---|---|
Mberg |
Min tempmätare går bara upp till 1/4, tänkte ett tag att det kanske är mätaren det är fel på men så mätte jag tempen på vattnet i kyllaren och det var 75°c, ska det vara så?Ska det inte vara 82°c eller är det så att vattnet i kyllaren är kallare,det låter iofs rimmligt. Tacksam för svar. |
|
75 grader är för kallt vid driftstemperatur, har du kanske en dålig termostat? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Luktar som din termostat har kastat in handduken |
|
Mberg |
jag bytte termostat för ett tag sedan men det hjälpte inte. |
|
Be att få den riktiga tempen uppmätt på verkstad med kalibrerat instrument. Både givaren och instrumentet i bilen kan visa fel fast felet är typiskt för en termostat som inte stänger eller reglerar längre. Nån gång kan termostaten monteras fel eller snett så att kylvätskan läcker förbi. Tempen ute i kylaren är rätt ointressant, det är inne i motorns kylkanaler som man måste mäta. FP |
|
stefannorr |
Böt du termostathus med? |
Mberg |
nej jag bytte inte termostathuset, borde kanske göra det? eller köpa en annan termostat, tex. från mekonomen den jag har nu är från biltema... jag fick den =) |
| Ja Biltema's termostater har falerat förut. :-) Sätt i en riktig så blir det nog bra. Termostathuset brukar väl inte behöva bytas på M20, det är väl de senare i plast som man bör byta? | |
Paap Reeder |
... du måste mäta på termostathuset. Tror att 75 i kylaren ger 85-90 i termostathuset. Jag har på skoj monterat en extra digital tempgivare i ett av de "överflödiga" hålen i termostathuset. Den står på 88-92 grader vid drift. På 2 minuter sjunker den flera grader. MVH /// Paap R |
Mberg |
okej så om jag har tur så visar min mätare fel och jag har inte några fel på bilen =) Får tar och mäta temp. i termostathuset då. tack för tipset! |
Paap Reeder |
.... min står också på bara 1/4. Har gjort det från början. Irriterande kan man tycka. Nästa gång jag river ur instrumentbrädan skall jag titta på detta. Man känner sig litet frusen när kylvattentempen visar på alltför kallt ...... även om det är varmt "i spisen". MVH /// Paap R |
Mberg |
jo man gör ju det. men det kan vara så att mätaren visar fel? kan det vara fel på givaren? |
|
Jag vill påstå att det oftast är givaren, mera sällan instrumentet. FP |
|
Mberg |
okej. tack!! |
Paap Reeder |
Hej folke! Jäkligt bra idé. Skall genast byta givaren .... att man inte kommit på det själv! MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.