|
|
|
|---|---|
320-325 |
Hej grabbar ..jag håller på att byta topplockspackning på min E30 med m20b25 och undrar som sagt hur hårt jag ska dra mina beggade topplocksbultar ? håller även på¨att byta vetilskaftstätningar o slipa in vetilerna. är det nåt annat som jag ska tänka på ? mvh Johannes 325power |
|
Du ska inte dra dina beggade topplocksbultar alls! Om du har sexkantskalle på bultarna är dom av den 'farliga' gamla typen, som har en förmåga att gå av alldeles under bultskallen, som då far runt under ventilkåpan och ställer till en helsikes massa oreda (=totalhaveri på topplocket oftast). BMW hade en 'recall' på bultarna i slutet av 80-talet, och bytte alla dom kom åt mot den nya typen av bultar - den typ som har Torx-skalle, och är av 'sträcktyp' dvs när man drar åt bulten sträcks den en hel del. Den typen av bult får absolut inte återanvändas, utan nya bultar ska ovillkorligen monteras så snart dom varit loss. Reservdelsnumret är 11 12 1 726 478 (hel sats bultar, 14 st), kostar dryga trehundringen hos BMW. Åtrdragningsproceduren tror jag finns medskickad i bultsatsen. /// Gunnar E. |
|
|
Annars finns alltihop beskriver här: ---> Länk /// Gunnar E. |
|
320-325 |
segt ... så man måste alltså byta bultar me... för jag har torx skalle..:( vad händer om man återavänder dom då... o sträcker dom igen ..?? går dom av eller? visar dom fel moment |
|
bultarna kan ju gå av, dom är ju redan sträckta från den gången dom monterades dit, skulle inte chansa på en sådan sak, köp nya! MVH Johan K |
|
|
Som sagt, återmontera absolut inte topplocksbultar av sträcktyp! Går någon av är det bye-bye med både topplock och kamaxel.... (Fråga mig INTE hur jag vet!! ;-) ) /// Gunnar E. |
|
320-325 |
hmm tack för era råd...snacka precis me en BMW mekaniker som jag känner bra . o han sa att dom brukar "återanvända" bultarna. så jag funderar på att göra det. |
320-325 |
fast jag misstänker att dom är beggade yttreligare än gång så jag kanske skulle bytt dom ändå. 300spänn är ju en billig försäkring |
320-325 |
hmm är lite kluven nu.. han lät så himla säker o så.. men ni säger helt annolunda. när jag renovera min supra som oxå har sträck bultar så bytte jag ut dom.. |
| BMW "rekommenderar" att man byter dom,alltså inget krav egentl...om du ändå använder dom gamla bultarna, se till att rengöra gängorna noga både på bultarna och i blocket.. | |
320-325 |
okej.. men jag byter dom iaf prata me en polare som hadde återanvänt sina sträckbultar några gg o dom var drygt 1mm längre än helt nya bultar när han jämnförde. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.