AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.172

Lackkonservering eller inte?

Cr
40
Crowley_1
320dT -08
Jag har funderat en del på att göra en lackkonservering men är osäker med tanke på att BMW inte rekommenderar detta. Efter att ha läst Askens reportage om Ditecs lackkonservering verkar det lockande: Länk

Även den information som finns på Ditecs hemsida: Länk beskriver hur det går tillväga. Beslöt mig för att kontakta BMW och höra vad de anser och fick svaret att de inte rekommenderar någon efterbehandling av lacken… Vad har Ni för erfarenheter av detta? (För- nackdelar) Varför avråder BMW om det nu ska vara så bra?
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Jag är också nyfiken!

Crowley_1 - avrådde de verkligen eller tyckte de att det inte var nödvändigt? Lite skillnad...

/bfg
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag tror inte att ngn biltillverkare skulle råda ngn att Ditec:a bilen.Det skulle vara detsamma som att de erkände att lacken inte är tillräckligt bra.Man kan verkligen undra om lacken är så dålig som Ditec hävdar i sin broschyr de skickar ut till kunder som köpt nya bilar.Undrar om de menar att även RR och andra lyxbilar också behöver behandlas!? Min X3:a behandlades för 5 v. sedan, igår tvättade jag den på macken för hand.Jag tycker att lacken känns fet efter tvätten, som att någon brett smör på bilen. Jag får nog tvätta den en gång till och se hur det blir.
/A
Om jag köpt en fabriksny bil hade den fått gå direkt till Ditec innan den rullat speciellt många meter.

Att lämna in en några år gammal bil på lackkonservering tycker jag däremot inte känns befogat. Då är det bättre att kosta på den en grundlig maskinpolering en gång om året, och vaxning varje halvår eller så.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Crowley. Om du vill slippa vaxa och ha en välskött och lättvättad bil är ditec det bästa jag lyckats hitta. Jag är själv gammal rekondare som tröttnat på att putsa, BMWs ska avnjutas bakom ratten:) Varje ditecställe är annorlunda det är ju den sokm utför arbetet som lägger finishen så att säga. Slå Jörgen på Sthlmsbilvård en pling 086650810. Förklara vad du har för bil, hur länge du tänkt ha den ger han dig förslag på en bra lösning. Om din ekonomi sen tillåter detta förslaget så gör det. Bättre bilrekondare går inte att uppbringa i denna stad det kan jag däremot lova.
Allt gott.
Mvh
Asken
Cr
40
Crowley_1
320dT -08
Jag ställde frågan till BMW Sverige om de rekommenderar s.k. lackkonservering, t.ex. Ditec, för en 320 årsmodell 2003.

Svaret var:
BMW rekommenderar ingen efterbehandling av lacken.
Använd gärna produkter från BMWs egna sortiment för lackvård.

Med vänliga hälsningar
BMW Group Sverige
Kundrelationer
Cr
40
Crowley_1
320dT -08
Ett ”typiskt” svar från BMW kan tyckas, men det är klart man börjar fundera…? Tack alla hittills för inlägg!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Denna bil Länk är 4 år gammal polerad och lackkonserverad, dock inte Ditec. Den är mycket lättare att hålla ren, och alltid blank och fin efter en vanlig tvätt, så jag vill rekomedera en behandling.

BMW CS #5206
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Asken!
Med tanke på ditt uttalande ("Varje ditecställe är annorlunda det är ju den som utför arbetet som lägger finishen så att säga.")Så låter det lite vanskligt att lämna in bilen var som helst!? Du menar alltså att resultatet kan bli en riktig flopp om du har otur? Eller förstod jag dig fel?
/Anders
Jag har jobbat på MrCap som säljare för en massa år sedan, låt er inte luras av "lackkonserveringar". Släng inte era pengar i sjön!!! Låt en vanlig recondare polera och vaxa bilen och spara tusenlappar. Det är ingen större skilnad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.