AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.134

batteri laddar ur

st
26
stone
325i -94
Har satt i ett slutsteg på 250w i min 325a. Frid och fröjd några dar
tills jag en morgon (efter att bilen varit oanvänd i drygt 1 dygn)
skulle låsa upp bilen, då var den stendöd! Laddade batteriet, som var tomt,
men samma sak hände ett par dar senare. Lånade ett nytt batteri för att kolla
om mitt var slut men samma sak igen... Detta händer bara när bilen stått över
natten. Kan det vara så att slutsteget drar krypström?

Spänningen på batteriet när bilen motorn är igång är ca 14V.
Med avstäng motor ligger den på ca 12,5 volt vid fulladdat batteri.
Laddlampan lyser inte heller så generatorn bör väl vara schysst eller?

Har läst här nånstans om att man kan använda en spärrdiod mot krypström.
Vad är det?

Tacksam för svar...

$
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Enklast vore väl om du mäter upp ifall ditt slutsteg drar ström när allt är avstängt!?
Prova annars att fråga på forumet som heter "Bilstereo".

elpe300
Bilen: Länk
Om absolut inget annat är ändrat eller inkopplat i bilen så verkar det ju som steget drar ström hela tiden. Om du inte har möjlighet att mäta, känn efter om det är lite ljummet när bilen stått nån timme, isf är det igång. Kan bero på fel i steget eller felkopplad remotekabel osv.
Allt tyder på att laddningen är OK om du har runt 14V med motorn igång.

FP
st
26
stone
325i -94
Remotekabeln är rätt kopplad för strömindikatorn på steget lyser bara när stereon är påslagen. Men ska känna på steget iaf.

$
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kan ju vara något annat som drar tjuvström. Om du har ett mätinstrument med strömmätning (Ampere), kan du ta bort jordkabeln från batteriet och koppla in instrumentet 'imellan' så strömmen går genom det. Om 'något' drar ström ser du det på instrumentet. Ta sedan ur säkringarna en och en (inkluseive säkringen till slutsteget) tills instrumentet visar noll, så har du 'ringat in' problemet ganska bra.
Har du inget instrument, kan du prova att ta bort en säkring i taget på natten och se när 'läckaget' upphör.
Min gissning är, att det antingen är slutsteget eller någon lampa som t ex bagagerumsbelysningen som lyser konstant.

/// Gunnar E.
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Glöm ej heller att startspärr alltid drar ström (om du har en sådan monterad).

elpe300
Startspärr (finns i alla bilar sen nästan 10 år tillbaka, en del ännu äldre), serviceindikator, klocka, radiominne, ev. stolsminne, larm och/eller fjärrlås mm drar alla lite ström vilket är helt normalt, totalt runt 20-40mA. Men här ovan pratar vi om helt andra strömmar som drar ut batteriet på något eller några dygn.
Jag skulle försöka hitta felet omgående, det finns alltid brandrisk mm vid okontrollerade strömmar i bilar och annat.

FP
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Om jag låter min startspärr vara avaktiverad i mer än två dygn, så drar den ur batteriet. Antagligen för att startspärrsreläet är draget hela tiden. Fastän att jag har nytt batteri. Min startspärr är dock eftermonterad och inte orginal.

elpe300
OK, verkar lite skumt. Ett relä drar runt 100-150mA som mest, vilket ger max c:a 3Ah/dygn. Ett 60Ah batteri borde orka med detta i 14 dagar minst och ändå starta bilen. Konstigt att man konstruerar en startspärr så att spärrfunktionen bygger på draget relä istf tvärt om.

FP
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Har för mig att jag mätte upp 300mA med startspärrsreläet draget.
Nä, det är inte så min startspärr fungerar. Det går ingen ström till reläet när startspärren är aktiverad (bilen avstängd), bara när man vill köra alltså... Jag kan dock avaktivera min startspärr när bilen är avstängd, om jag vill. Tror att du förstår vad jag menar!
Lurigt med begreppen...

elpe300
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.